Spółki motoryzacyjne zachowały prawo do otrzymywania pomocy publicznej
Nominalna wartość pomocy udzielonej czterem spółkom działającym w specjalnych strefach ekonomicznych od 1 stycznia 2001 roku do 30 czerwca 2013 roku wyniosła ponad miliard zł. Raport w tej sprawie UOKiK przekazał Komisji Europejskiej.
W Polsce funkcjonuje 14 specjalnych stref ekonomicznych (SSE). Są to obszary, w których działalność gospodarcza prowadzona jest na preferencyjnych warunkach. Przedsiębiorcy korzystają z pomocy publicznej udzielanej w formie ulg podatkowych - zwolnienia z podatku dochodowego, a duże spółki (zatrudniające ponad 250 osób), które uzyskały zezwolenie na działalność w SSE przed 1 stycznia 2001 roku - dodatkowo z ulg w podatku od nieruchomości. Strefy mają na celu przyciąganie inwestycji do określonych regionów, tworzenie nowych miejsc pracy, a przez to wpływanie na rozwój poszczególnych obszarów kraju.
W wyniku negocjacji poprzedzających naszą akcesję do Unii Europejskiej, Polska została zobowiązana między innymi do przekazywania Komisji Europejskiej półrocznych sprawozdań z pomocy udzielonej spółkom z branży motoryzacyjnej, działającym na terenie stref. Są to przedsiębiorstwa, które uzyskały zezwolenie na działalność przed 1 stycznia 2001 roku: Fiat Powertrain Technologies Poland, General Motors Manufacturing Poland, General Motors Powertrain Poland (wcześniej Isuzu Motors Polska) oraz Volkswagen Motor Polska. Łącznie zatrudniają one ponad 5,7 tys. osób.
Zgodnie z nałożonymi na Polskę obowiązkami, całkowita wielkość pomocy dla każdej z tych spółek, w związku z realizacją inwestycji w sektorze motoryzacyjnym, nie może przekroczyć 30 proc. kosztów inwestycyjnych poniesionych przez nie do 31 grudnia 2006 roku, np. na zakup linii produkcyjnej, maszyn czy budowę hal.
Jak wynika z najnowszego, osiemnastego już raportu Urzędu przekazanego do KE, spółki nie przekroczyły dopuszczalnej wartości pomocy, dlatego nadal mogą korzystać ze wsparcia. Przedsiębiorcy korzystali m.in. ze zwolnień z podatku dochodowego, czy umorzenia podatku od nieruchomości. Łączna wysokość otrzymanego wsparcia do 30 czerwca 2013 roku wyniosła 1 072,3 mld zł - od czerwca 2012 roku zwiększyła się o 87,2 mln zł.
Najbliżej dopuszczalnego progu jest spółka General Motors Powertrain Poland (wcześniej Isuzu Motors Polska) - wartość otrzymanego przez nią do tej pory wsparcia wynosi 26,6 proc. jej kosztów inwestycyjnych. Na drugim miejscu znajduje się Fiat Powertrain Technologies Poland - uzyskał wsparcie w wysokości 17,6 proc. środków przeznaczonych przez spółkę na inwestycje. Trzecia ze spółek - Volkswagen Motor Polska - otrzymała pomoc odpowiadającą 17,5 proc. zainwestowanych kwot. Najmniejsze wsparcie - na poziomie 1,6 proc. wydatków na inwestycje - otrzymała spółka General Motors Manufacturing Poland.
Źródło: UOKiK
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?