Spóźniony lub odwołany lot. Prawa pasażerów
Nawet jeśli bilet kosztował symboliczną złotówkę, linie lotnicze mają wobec pasażerów konkretne obowiązki.
W czasie wakacji opóźnienia lub odwołania lotów nie są rzadkością. W takich sytuacjach pasażerom UE przysługuje prawo do opieki, zwrotu ceny biletu, zmiany planu podróży oraz odszkodowania za utracony lub opóźniony lot.
Wszystkie te prawa są szczegółowo opisane w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego (WE nr 261/2004), reguluje ono prawa pasażerów linii lotniczych. Przepisy tam zawarte obejmują lecących z i do krajów wspólnoty, ale nie tylko. Dotyczą także podróżnych, którzy odlatują z lotniska z państwa trzeciego liniami unijnego przewoźnika i lądują na terenie UE. Unijna regulacja szczegółowo określa na co konkretnie możemy liczyć podróżując samolotem.
Pasażer opóźnionego lub odwołanego lotu, który do miejsca docelowego przybył co najmniej 3 godziny później (czyli po pierwotnie przewidzianej godzinie przylotu), ma prawo dochodzić odszkodowania.
Jest jednak pewne zastrzeżenie. W momencie kiedy przewoźnik jest w stanie dowieść, że opóźnienie powstało na skutek nieprzewidzianych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków, wówczas pasażerowi nie przysługuje odszkodowanie.
Do takich okoliczności należą między innymi zjawiska pogodowe takie jak: mgła, śnieżyce, burze, pioruny, a także zagrożenie bezpieczeństwa, destabilizacja polityczna w jakimś kraju. Mogą to być także strajki, które utrudniają prace przewoźnika.
Odszkodowanie od linii lotniczych może wynieść 250 euro, 400 euro lub 600 euro, w zależności od dystansu podróży. W rozporządzeniu jest mowa jedynie o minimalnym odszkodowaniu. To jednak może być zmniejszone. Jeśli zaoferowano nam lot alternatywny, którego czas przylotu nie przekracza planowego czasu o 2/3/4h (w zależności od dystansu) linia lotnicza może pomniejszyć odszkodowanie o połowę.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?