Trudniej pozbyć się punktów karnych
Kursy, pozwalające kierowcom skasować 12 punktów karnych w ciągu roku, zostaną zlikwidowane.
Ministerstwo Infrastruktury proponuje w zamian, aby pirat drogowy trafił na szkolenie reedukacyjne po uzbieraniu 24 punktów.
- Na kurs skieruje starosta. Po jego ukończeniu z konta kierowcy zniknie cały komplet punktów – mówi w rozmowie z e-prawnik.pl Jakub Dąbrowski z resortu infrastruktury.
Kurs taki będzie można przejść tylko jeden raz. – Po jego ukończeniu kierowca znajdzie się pod specjalną opieką. Jeżeli w okresie 5 lat od skierowania na szkolenie ponownie nazbiera 24 punkty, to po prostu straci prawo jazdy – wyjaśnia Dąbrowski.
Aby ponownie usiąść za kierownicą będzie on musiał przejść taką sama drogę, jak osoba wyrabiająca prawo jazdy po raz pierwszy. Wiąże się to z zapisaniem do szkoły jazdy i zdaniem egzaminu państwowego.
- Po ponownym zdobyciu prawa jazdy pirat drogowy będzie podlegał dwuletniemu nadzorowi, tak jak każdy „świeży” kierowca – zwraca uwagę Jakub Dąbrowski.
Oznacza to, że jeżeli w tym czasie popełni dwa wykroczenia, to zostanie skierowany na kurs reedukacyjny. Za trzy wykroczenia znowu straci prawo jazdy.
Obecnie kursy są podzielone na dwie części. W pierwszej słuchamy wykładu psychologa, podczas drugiej policjant przypomina przepisy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Trwają one sześć godzin.
Nowe kursy mogą być dłuższe i trwać nawet 40 godzin. – Piraci drogowi powinni spędzić więcej czasu na nauce, może to poprawiłoby bezpieczeństwo na drogach. Teraz kursy są mało skuteczne, a kierowcy traktują je tylko do kasowania punktów. Później wyjeżdżają na drogi, ponownie łamią przepisy i wracają na kurs. Trzeba z tym skończyć – mówi Dąbrowski.
Powyższe propozycje zmian prawa znalazły się w projekcie ustawy o kierujących pojazdami. Dokument znajduje się obecnie w sejmowej Komisji Infrastruktury.
Dariusz Madejski, e-prawnik.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?