Ukryte opłaty w SMS-ach? Składaj skargę

Od dzisiaj musimy być jasno informowani, jaki jest całkowity koszt połączenia lub wysłania wiadomości.

Nowe przepisy wchodzą w życie 4 kwietnia. Chodzi o nowelizację rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia w programach radiowych i telewizyjnych działalności reklamowej i telesprzedaży.

Dokument dotyczy SMS-ów o podwyższonej opłacie i droższych połączeń telefonicznych, które są wykorzystywane np. przy konkursach czy loteriach. Takie usługi określamy mianem premium rate.

Teraz w telewizyjnym spocie reklamującym quiz będzie musiała być podana cena brutto np. za koszt jednego SMS-a czy minuty połączenia. Cena musi być wyświetlana na ekranie telewizora przez cały czas trwania spotu reklamującego konkurs. Zobaczymy też informację o firmie, która świadczy usługę.

Porady prawne

- Ponadto zmianie ulega zapis dotyczący wielkości czcionki opisującej wspomnianą cenę. Jej rozmiar nie może być mniejszy niż 60 proc. rozmiaru czcionki numeru usługi – tłumaczy Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, która jest autorem zmian.

Zasada taka ma dotyczyć zarówno podawania ceny SMS-a, jak i ceny za minutę połączenia. Dodatkowo ważny będzie kolor czcionki oraz jej krój. Zgodnie z rozporządzeniem przekaz ma być czytelny. Nie można podawać cen w sposób, który mógłby wprowadzać telewidzów w błąd.

Zmiany czekają również nadawców radiowych. Komunikat informujący o cenie za SMS-a lub połączenie ma być w takim przypadku odczytany przez lektora bezpośrednio przed tym, albo zaraz po tym, jak przeczyta numer telefonu, pod który mają dzwonić radiosłuchacze, który chcą wziąć udział w konkursie.

Premium SMS - to wiadomości specjalne, nie rozliczane na podstawie abonamentu ani nie objęte bezpłatnymi pakietami. Obecnie usługi premium najbardziej popularne są w sektorze tzw. mikropłatności (płatności za drobne usługi, np. dostęp do plików i płatnych treści na stronach WWW). Najczęściej służą udostępnianiu treści multimedialnych i serwisów rozrywkowych (gier, konkursów, loterii).

Próbują nabić cię w drogiego SMS-a?

Gdy zauważymy, że nadawcy nie dostosują się do przepisów i nadal w reklamach konkursów królować będzie mała czcionka, możemy interweniować.

- Skargę składamy telefonicznie, mailem, wysyłając pismo pocztą tradycyjną lub wypełniając specjalny formularz na naszej stronie internetowej – tłumaczy w rozmowie z e-prawnik.pl Stanisław Maksymowicz z zespołu prasowego KRRiT.

Gdzie składać skargę na nadawcę?
1)
Listownie na adres: Biuro Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Departament Prezydialny KRRiT, Wydział Skarg i Wniosków, Skwer Ks. Kard. S. Wyszyńskiego 9, 01-015 WARSZAWA
2) Mailem: skargi@krrit.gov.pl
3) Wypełniając gotowy formularz: https://www.krrit.gov.pl/dla-abonentow-i-konsumentow/kontakt-i-formularze/skargi-i-wnioski/
4) Telefonicznie: 22 597 3037 (Departament Prezydialny KRRiT).

Składając skargę np. mailem nie zapomnijmy o podaniu imienia i nazwiska oraz adresu do listownej korespondencji. Nie musimy natomiast dołączać do niej nagranej audycji, w którym zauważymy np. brak podanej ceny brutto za cenę SMS-a.

- Jest to niepotrzebne, ponieważ część audycji jest na bieżąco przez nas nagrywana. Jeśli nie mamy danego programu, to występujemy o jego przesłanie do nadawcy. Musi on przekazać nam wskazany fragment – wyjaśnia Stanisław Maksymowicz.

Dlatego ważne jest, by w skardze wskazać, o jaką audycję chodzi. Musimy podać stację, datę nadania programu i w miarę precyzyjnie określić godzinę, w której zauważyliśmy działanie naruszające przepisy.

Złożona przez nas skarga trafi do departamentu monitoringu. Rozpatruje on sprawy np. głośnych reklam czy przekazów, które zdaniem widzów są obraźliwe.

Co grozi nadawcy za łamanie przepisów?

- Po pierwsze zwrócimy się do nadawcy o wyjaśnienie. Stacja musi się wytłumaczyć, dlaczego narusza prawo – mówi Maksymowicz.

Rada wzywa w uchwale nadawcę, by zaniechał bezprawnych praktyk. Jeśli ten nie podporządkuje się i nadal będzie emitował np. za głośne reklamy czy podawał ceny połączeń premium rate za małym drukiem, w grę wchodzą kary.

Grzywna wynosi 10 proc. przychodu, jaki nadawca osiągnął w ubiegłym roku. W ostateczności możliwe jest wszczęcie postępowania o odebranie stacji koncesji.

PODSTAWA PRAWNA: Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 6 marca 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia w programach radiowych i telewizyjnych działalności reklamowej i telesprzedaży (Dz. U. 2012 r. Nr 57, poz. 295).

Dariusz Madejski, e-prawnik.pl


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • Rysiek 2014-04-04 15:14:54

    Dziś się dowiedziałem i zlikwidowałem oraz zablokowałem możliwość uaktualnienia. Że byłem bity w rogi od lipca 11r.Któreś z dzieci uaktualniło mi SMSa usługa MP (diabli wiedzą co to). Znaczy że raz lub kilka razy w miesiącu pobierają mi z konta około 2.5zł. Dopiero zauważyłem to dziś wściekłem się. Ale jest to zgodne z Prawem.


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika