W sprawie systemu oceniania matur z języka polskiego...
MEN wydało następujący komunikat w sprawie apelu polskich naukowców do Ministra Edukacji Narodowej o zmianę systemu oceniania matur z języka polskiego.
Ministerstwo Edukacji Narodowej z dużym zainteresowaniem obserwuje publiczną debatę wokół spraw polskiej edukacji, która dociera do szerokich kręgów odbiorców za pomocą mediów. Debata ta dobrze wpisuje się w cykl działań ministerstwa, zmierzających do podniesienia jakości kształcenia w polskich szkołach.
Okres matur sprzyja szczególnie rozmowie na temat systemu egzaminacyjnego. Tego tematu dotyczy list otwarty do ministra edukacji narodowej, podpisany przez grupę czołowych polskich humanistów, jak również seria publikacji prasowych autorstwa wybitnych publicystów.
Zarówno wymowa merytoryczna listu, jak i wielu publikacji, są w pełni zbieżne z założeniami planowanych przez MEN zmian: szkoła ma przede wszystkim uczyć myśleć i działać samodzielnie - dotyczy to w równym stopniu przedmiotów humanistycznych jak i ścisłych.
Sprawiedliwa ocena prac setek tysięcy uczniów jest ogromnym wyzwaniem, któremu poświęcone są grube tomy dzieł naukowych. Podstawowy problem do rozwiązania to: jak sprawić, by dwaj uczniowie, którzy napisali mniej więcej to samo, otrzymali w dwóch różnych zakątkach Polski podobne oceny?
We wszystkich znanych nam i funkcjonujących w świecie powszechnych systemach egzaminacyjnych, problem ten rozwiązuje się za pomocą zbudowania dla każdego arkusza egzaminacyjnego tzw. schematu oceniania, obudowanego precyzyjnie zaprojektowanym i realizowanym systemem szkoleń i wielokrotnych weryfikacji prac uczniów. Według podobnego schematu skonstruowano także polski system egzaminacyjny, w szczególności - system matur. Jakość egzaminu, to po prostu łączna jakość wszystkich jego elementów, czyli arkusza egzaminacyjnego, schematu oceniania, szkoleń egzaminatorów oraz organizacji systemu weryfikacji.
Jest jasne, że krytykowany obecnie system oceniania prac pisemnych z języka polskiego wymaga doskonalenia. MEN wraz z Centralną Komisją Egzaminacyjną, wsłuchując się w głosy uczonych, nauczycieli i publicystów, którym leży na sercu dobro polskiej edukacji, pracuje nad nowym i przystającym do współczesności sposób oceniania wiedzy i umiejętności maturzystów.
Źródło: www.men.gov.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?