Ważne prawa konsumentów korzyścią dla przedsiębiorców

Ścisłe egzekwowanie tych praw konsumentów to korzyść dla biznesu – mówił w Rzymie komisarz ds. polityki konsumenckiej Neven Mimica. Przedstawiając swoje poglądy, zwrócił uwagę na to, że Komisja Europejska musi stworzyć ramy, które pozwolą zwalczyć powszechne naruszenia, które występują jednocześnie w kilku, a nawet we wszystkich państwach UE. Zmiany przełożą się na większą przejrzystość na rynku, wzmocnią konkurencję i zrównają szanse przedsiębiorców.

Współpraca w ramach egzekwowania praw konsumentów prowadzi nie tylko do lepszego funkcjonowania jednolitego rynku dla konsumentów, ale również przynosi korzyści dla przedsiębiorstw poprzez zwiększenie przejrzystości, większą konkurencję, równe szanse i pewność prawa.

Musimy stworzyć ramy, które pozwolą nam zwalczyć powszechne naruszenia, które dotyczą jednocześnie kilku a nawet wszystkich państw UE. W tym kontekście należy również starannie rozważyć, jaka powinna być rola Komisji – przede wszystkim jako koordynatora, ale także jako organu pomagającego przy identyfikowaniu nieprawidłowych praktyk oraz podejmowaniu decyzji w sprawie wspólnych, unijnych mechanizmów, które mogłyby najlepiej zaradzić takim nadużyciom.

Osiągnięcia sieci współpracy w zakresie ochrony konsumenta (CPC)

Sieć współpracy w zakresie ochrony konsumenta zakłada współpracę między Komisją Europejską i krajowymi organami odpowiedzialnymi za egzekwowanie europejskiego prawa ochrony konsumentów. W przypadku transgranicznego naruszenia praw konsumentów sieć upoważnia organ państwa członkowskiego, w którym interesy konsumentów zostały naruszone, do zwrócenia się do odpowiednika w państwie członkowskim, w którym przedsiębiorca ma swoją siedzibę, z prośbą o podjęcie działań w celu położenia kresu temu naruszeniu.

Organy odpowiedzialne za egzekwowanie prawa mogą również przekazywać sobie nawzajem ostrzeżenia dotyczące nieprawidłowych praktyk, które mogą przenosić się na inne kraje.

W ramach funkcjonowania sieci od 2007 r. przekazano ponad 1,4 tys. wniosków o wzajemną pomoc. W tym samym okresie systematyczny, skoordynowany nadzór rynków internetowych – często określany jako akcja kontrolna – doprowadził do korekty około 2 tys. stron internetowych niezgodnych z wymogami.

Akcje kontrolne zwiększyły świadomość przepisów konsumenckich wśród sprzedawców internetowych i konsumentów w wielu dziedzinach, takich jak: transport lotniczy, rezerwacje hotelowe, kredyty konsumenckie, sprzedaż biletów, sprzęt elektroniczny czy produkty z zakresu treści cyfrowych.