Wynagrodzenia dla pracowników rozliczysz w kosztach w miesiącu wypłaty

Niewypłacone terminowo wynagrodzenie pracownika będzie stanowiło koszt podatkowy miesiąca, w którym pracownik je otrzyma.

Opóźnienie wypłaty należnego pracownikowi wynagrodzenia nie odbiera pracodawcy możliwości rozliczenia jego kwoty w kosztach podatkowych. Ustawodawca nie wymienia bowiem takiego przypadku w katalogu kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodu. Podstawę opodatkowania obniży jednak nie w miesiącu, w którym wykonana była praca, a dopiero w miesiącu wypłaty.

Opóźnienie nie wymaga korekt

Ważną kwestią pozostaje naliczenie zaliczki na podatek od zaległego wynagrodzenia. Naliczenia dokonać trzeba od sumy wartości wynagrodzeń zaległego i bieżącego (za miesiąc, w którym wypłacane jest zaległe). Zaliczki na ubezpieczenia społeczno-emerytalne będą naliczone normalnie, tj. od pojedynczej kwoty wynagrodzenia zaległego. W obydwu przypadkach natomiast podatnik nie będzie musiał dokonywać korekt - list płac sporządzonych za ubiegły miesiąc czy dokumentów rozliczeniowych złożonych do ZUS-u.

Porady prawne

Lepiej trzymać się terminów

Pracodawca nie wypłacający należnych wynagrodzeń w terminie powinien mieć na uwadze, iż w takim wypadku pracownik może domagać się otrzymania odsetek z tego tytułu. Ich wysokość określa ustawa, ale mogą je podwyższać wewnętrzne regulaminy firmy. Wypłaconych odsetek z tytułu nieterminowej wypłaty wynagrodzenia podatnik nie musi opodatkowywać. A zatem, nie powiększy o ich wartość kwoty płacy, od której odprowadzi zaliczkę na podatek dochodowy.

Odsetki również, jako służące osiąganiu i zabezpieczeniu osiągania przychodu, stanowią koszty podatkowe i to w dacie ich zapłaty. Nie są bowiem wymienione w liście wydatków, które nie mogą być rozliczone podatkowo (zawartej w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Na zasadach miesiąca wypłaty

Przy obliczaniu zaliczki na podatek oraz naliczaniu składek ZUS stosuje się zasady obowiązujące w momencie wypłaty zaległego wynagrodzenia, a nie w okresie za jaki to wynagrodzenie jest należne. A zatem, należne wynagrodzenie za pracę wykonaną w grudniu 2012 r., jeśli pracodawca wypłaca w styczniu, będzie je musiał rozliczyć na zasadach podatkowych oraz zasadach ZUS-owskich obowiązujących już w styczniu 2013 r.

Katarzyna Miazek, Karolina Zawłocka, Tax Care


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • magnet 2015-01-23 16:14:45

    Katastrofa autorska. Pani Kasiu i Pani Karolino, "Zaliczki na ubezpieczenia społeczno-emerytalne będą naliczone normalnie (...). W obydwu przypadkach natomiast podatnik nie będzie musiał (...)" - odnośnie do obciążeń ZUS-wskich, to nie ma czegoś takiego jak zaliczki, - nie ma czegoś takiego jak ubezpieczenia społeczno-emerytalne (składowe ubezpieczeń społecznych to: ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe), - dla ZUS-u pracodawca jest płatnikiem, a nie podatnikiem. Uff.


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika