Wyprzedaże kuszą cenami? Zobacz jakie masz prawa

Zachowuj paragony, sprawdzaj cenę zarówno na metce, jak i przy kasie i uważaj co kupujesz, bo nie w każdym przypadku możesz oddać towar. Co jeszcze warto wiedzieć o prawach i obowiązkach korzystających z sezonowych obniżek?

Zakupiony towar przestał ci się podobać? To nie wystarczy, aby go zwrócić do sklepu - przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. zgodnie z prawem sprzedawca może odmówić przyjęcia towaru bez wad i zwrócenia klientowi pieniędzy, bądź też wymiany na inny. Nie istnieją natomiast przeszkody, aby sprzedawca mimo braku takiego obowiązku uwzględnił prośbę klienta.

  • W niektórych sklepach - szczególnie tych, którym zależy na przywiązaniu konsumenta do marki - wewnętrznymi regulaminami wprowadzono prawo do zwrotu towaru bez wad i jest to dobry gest w stosunku do klientów.

Jeśli jednak towar okazał się wadliwy kupującemu zawsze przysługuje bezwzględne prawo do reklamacji. W myśl przepisów sprzedawca odpowiada za zgodność towaru z umową aż dwa lata. Reklamację wystarczy złożyć w sklepie, watro to jednak zrobić na piśmie.

Kiedy do produktu dołączona jest gwarancja, reklamację można zgłosić gwarantowi - najczęściej jest to producent lub dystrybutor. Jednak wyboru dokonuje klient, który wariant jest dla niego korzystniejszy i u kogo będzie dochodzić roszczeń.

  • Ważne jest, aby zachować paragon lub inny dowód zakupu. Są one podstawą dochodzenia roszczeń w przypadku sporu z przedsiębiorcą. Prawo konsumenckie przysługuje również podczas zagranicznych wyprzedaży.

Zdarzają się różnice w cenach podanych przy towarze z cenami zakodowanymi w kasie, czytniku oraz podanymi w gazetkach reklamowych. Jednak to cena podana na półce lub na metce jest obowiązującą. W związku z tym, klient ma prawo kupić produkt po tej właśnie cenie.

Jak przypomina UOKiK każdy klient ma prawo do bezpłatnej pomocy. Sklep odrzucił reklamację? Klienci sklepów uzyskają bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw u bezpłatne porady dla konsumentów udzielane są przez miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, Inspekcję Handlową, a także pod numerem infolinii 0 800 007 707.

Z bezpłatnej pomocy ekspertów można skorzystać także wysyłając pytania na adres porady@dlakonsumentow.pl, który obsługuje Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz w oddziałach Federacji Konsumentów. Nieprawidłowości w zakresie organizowania promocji można także zgłaszać do Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej.

Źródło: uokik.gov.pl


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • adam 2014-12-31 12:38:28

    co w przypadku, gdy sklep nie uznaje zwrotów, jednak przy kupowaniu towaru sprzedawca wprowadził mnie w błąd - dowiedziałem się o tym dopiero po rozpakowaniu w domu. Teraz sklep nie chce oddać mi pieniędzy, a wymienić nie mogę, bo towar, który chciałem już nie jest dostępny. Czy mogę złożyć reklamację?


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika