Wyzwania związane z zaopatrzeniem w ropę naftową
Parlament Europejski przyjął sprawozdanie, w którym zawarł wskazówki dotyczące działań na rzecz zabezpieczenia ciągłości dostaw ropy na rynek Wspólnoty. Posłowie uważają, że należy ograniczać popyt na ropę i wzmóc wysiłki badawcze w dziedzinie paliw syntetycznych. Parlament zachęca do rozwoju bardziej zrównoważonych środków transportu i mobilności oraz do priorytetowego potraktowania projektów w zakresie infrastruktury dostaw ropy naftowej, takich jak rurociąg Odessa-Gdańsk.
Wydobycie ropy w Unii Europejskiej i Norwegii w roku 2007 pokrywa jedynie 30 procent popytu krajowego, a koszty wydobycia ropy naftowej podwoiły się od 2005 r. wskutek ogólnego wzrostu kosztów surowców i materiałów. Do 2030 r. zależność Unii Europejskiej od dostaw ropy naftowej wzrośnie do 95 procent i towarzyszyć jej będzie coraz większa koncentracja konwencjonalnych rezerw ropy naftowej i rosnąca konkurencja na rynku, co może doprowadzić do zakłóceń dostaw.
Parlament Europejski przyjął rezolucję, w której z zadowoleniem wita inicjatywę zorganizowania szczytu na wysokim szczeblu gromadzącego kraje zużywające i kraje produkujące ropę w celu ustalenia sprawiedliwej równowagi między podażą a popytem na rynkach ropy. Spotkanie powinno także w założeniach utrudnić krajom-producentom utrzymywanie cen ropy na sztucznie wysokim poziomie.
PE uważa poprawę przejrzystości rynku za niezbędny warunek stabilizacji ceny ropy naftowej i dlatego wzywa Komisję do przedstawienia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wniosków legislacyjnych w tym zakresie. Przejrzystość powinna cechować także kraje wydobywające ropę, które powinny upublicznić informacje dotyczące wydobycia i wielkości rezerw.
Spółki naftowe powinny inwestować znaczną cześć ich niedawnych zysków w poszukiwanie i zagospodarowanie nowych złóż ropy, promowanie technologii energooszczędnych oraz badania nad substytutami ropy (zwłaszcza do zastosowania w transporcie).
Parlament domaga się zintensyfikowania starań na rzecz komercyjnego wykorzystania niekonwencjonalnych zasobów ropy naftowej i rozwoju bardziej przyjaznych dla środowiska metod wydobywczych.
Należy ograniczać popyt na ropę, ale jednocześnie Parlament wyraża wątpliwości co do średnio- i długoterminowej przydatności biopaliw pierwszej generacji jako substytutu ropy naftowej. Z tego powodu, zdaniem posłów, należy wzmóc wysiłki badawcze w dziedzinie paliw syntetycznych.
Posłowie uważają, że wzrost zużycia ropy naftowej w sektorze transportu można obniżyć w perspektywie średnio- i długoterminowej tylko wtedy, gdy Unia Europejska i państwa członkowskie podejmą dodatkowe środki na rzecz rozwoju bardziej zrównoważonych środków transportu i mobilności, takich jak transport kolejowy, wodny oraz intermodalne systemy mobilności na obszarach miejskich (transport pieszy, rowerowy, publiczny). Istotną oszczędność energii można uzyskać poprzez zastosowanie nowoczesnych systemów kierowania ruchem, które zmniejszają okresy oczekiwania i objazdy w transporcie drogowym, lotniczym i morskim, a także poprzez nasilenie wysiłków na rzecz propagowania zielonych rozwiązań w dziedzinie logistyki.
Parlament podkreśla, że nowe projekty w zakresie infrastruktury dostaw ropy naftowej, takie jak rurociągi Odessa-Gdańsk i Konstanta-Triest, powinny w dalszym ciągu stanowić projekty o priorytetowym znaczeniu dla europejskich interesów.
W obliczu nasilającego się zjawiska piractwa, które zagraża międzynarodowej żegludze, a tym samym transportowi ropy, Parlament z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę w sprawie operacji u wybrzeży Somalii mającej na celu ochronę statków przed aktami piractwa i rozboju (Operacja Atalanta).
Zwolnienie z podatku od wartości dodanej przy przywozie finalnym
W środę, Parlament przyjął również sprawozdanie posłanki Lidii Geringer de Oedenberg (PES, PL) w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady w sprawie zakresu stosowania art. 143 lit. b) i c) dyrektywy 2006/112/WE w odniesieniu do zwolnienia z podatku od wartości dodanej przy przywozie finalnym (wersja ujednolicona).
Wniosek legislacyjny ograniczał się do prostego ujednolicenia istniejących tekstów, bez zmiany ich przedmiotu, dlatego Parlament zatwierdził wniosek Komisji w wersji uwzględniającej zalecenia grupy konsultacyjnej służb prawnych Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji.
Herbert REUL (EPP-ED, DE)
Reakcja na wyzwania związane z ropą naftową
Procedura: Inicjatywa własna
Debata: 09.03.2009
Głosowanie:11.03.2009
Lidia Joanna GERINGER DE OEDENBERG (PSE, PL)
Zwolnienie z podatku od wartości dodanej przy przywozie finalnym (wersja ujednolicona)
Procedura: Konsultacja
Głosowanie:11.03.2009
Źródło: Serwis prasowy Parlamentu Europejskiego, redakcja polska, 11.03.2008
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?