Zakupy przez internet będą bardziej bezpieczne

Dzięki nowym przepisom, wprowadzonym we wszystkich krajach UE w tym miesiącu, wzmocniono prawa 507 mln Europejczyków robiących zakupy online lub w sklepach.

Zgodnie z nowymi zasadami klienci mają 14 dni na zwrot towaru, jeśli z jakiegokolwiek powodu zmienią zdanie po dokonaniu zakupu w internecie, przez telefon lub w sprzedaży wysyłkowej. Ten okres zwrotu towaru obowiązuje w całej UE.

W przypadku odstąpienia od umowy przez kupującego w ciągu 14 dni od daty zakupu sprzedający muszą zwrócić klientom pieniądze, włącznie z kosztami przesyłki. Sprzedawcy, którzy będą chcieli, aby to klienci ponieśli koszty zwrotu towarów w przypadku zmiany decyzji, muszą to wcześniej wyraźnie zaznaczyć.

Porady prawne

Większa przejrzystość

Konsumenci będą również korzystać z szerszych praw anulowania zakupu w przypadku sprzedaży bezpośredniej lub kupując towary na aukcjach internetowych.

Zakaz umieszczania zaznaczonych z góry pól wyboru w formularzach internetowych oznacza, że np. przy zakupie biletu lotniczego, klient, w sposób niezamierzony, nie wykupi równocześnie ubezpieczenia podróżnego. Do chwili obecnej klienci, którzy nie chcieli korzystać z sugerowanych opcji często musieli odznaczać pola wyboru.

Brak ukrytych kosztów

Sprzedawcy będą teraz musieli jasno przedstawiać całkowity koszt zakupu sprzedawanego produktu lub usługi. Oznacza to, że konsumenci nie będą zaskakiwani dodatkowymi opłatami lub innymi kosztami, o których nie powiadamiano ich przed złożeniem zamówienia.

Kolejna ważna zmiana to nałożenie ograniczeń na wysokość opłat za korzystanie z karty kredytowej. Oznacza to, że sprzedawcy nie mogą od klienta zażądać opłaty przewyższającej rzeczywiste koszty, które ponoszą, oferując dany sposób płatności.

Ciągnące się w nieskończoność oczekiwanie na rozmowę z konsultantem podczas połączenia o podwyższonej opłacie również odejdzie do przeszłości, gdyż nowe przepisy zabraniają operatorom infolinii pobierania opłat przewyższających podstawową stawkę znormalizowanych połączeń telefonicznych.

Dyrektywę w sprawie praw konsumentów - która zastępuje 4 dyrektywy - przyjęto pierwotnie w 2011 r. Do grudnia 2013 r. państwa członkowskie UE miały wprowadzić zawarte w niej postanowienia do swoich systemów prawa krajowego.

źródło: Komisja Europejska


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • daria 2016-01-15 16:34:08

    Jak do tej pory nie miałam jeszcze żadnych kłopotów ze sklepami internetowymi, ale dobrze wiedzieć, że zakupy w nich są coraz bezpieczniejsze Bo naprawdę prawie wszystko kupuję przez internet - ostatnio nawet zaczęłam zamawiać w ten sposób wędliny ;) Przyznaję, że dość długo się wahałam, bo świeżość, jakość itp. Postanowiłam jednak sprawdzić, co i jak, na próbę kupiłam dość mały kawałek wędzonej polędwicy w sklepie wedlinek.pl. I byłam bardzo zadowolona, także pewnie wrócę na tę stronę jeszcze nie raz


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika