Zmiany w stabilizującej regule wydatkowej

Sejm przyjął nowelizację przepisów ustawy o finansach publicznych. Zmiany dotyczą stabilizującej reguły wydatkowej (SRW), która służy do wyliczania nieprzekraczalnego limitu wydatków państwa na dany rok budżetowy. Zmiany są konieczne w obliczu konieczności rozbudowy potencjału obronnego, który wymaga ponoszenia wysokich nakładów inwestycyjnych.

SRW w obecnej postaci implikuje znacznie głębszą konsolidację niż ta, która jest wymagana w regułach unijnych, czego konsekwencją byłoby zagrożenie dla stabilności makroekonomicznej. Dodatkowo, rozbudowa potencjału obronnego wymusza ponoszenie ponadprzeciętnych nakładów inwestycyjnych, które wymagają takiego dostosowania w zakresie SRW, aby zwiększone wydatki zbrojeniowe nie miały negatywnego wpływu na sytuację w innych gałęziach gospodarki.

Porady prawne

Zmiany w SRW zakładają:

  • Uspójnienie skali dostosowania fiskalnego z wymogami reguł UE, poprzez wprowadzenie bezpośredniego odniesienia do unijnych wartości referencyjnych dla poziomu deficytu (3% PKB) i długu (60% PKB). Mechanizm przewiduje automatyczne dostosowanie poziomu wydatków w przypadku przekroczenia tych wartości w prognozach Komisji Europejskiej.
  • Wprowadzenie klauzuli obronnej, która pozwoli na szczególne traktowanie wydatków obronnych. Wartość klauzuli będzie stanowić różnicę między planowanymi wydatkami a wartością planowanych dostaw sprzętu wojskowego w danym roku.
  • Urealnienie kwoty startowej SRW polegające na przyjęciu w ustawie budżetowej na rok 2024 jako wartości odniesienia przewidywanego wykonania wydatków w ramach SRW za rok 2023.

Uspójnienie skali dostosowania fiskalnego w SRW z wymogami reguł UE

  • Procedura nadmiernego deficytu w UE co do zasady jest uruchamiana, gdy deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych (sektora gg) przekracza 3% PKB lub dług sektora gg przekracza 60% PKB. Wówczas reguły unijne przewidują konieczność redukcji deficytu o co najmniej 0,5 punktu procentowego PKB.
  • Projekt wprowadza do SRW bezpośrednie odniesienie do wymienionych powyżej wartości referencyjnych poprzez mechanizm korygujący.
  • Dzięki temu będzie następowało automatyczne dostosowanie poziomu wydatków w kolejnym roku budżetowym, gdyby Komisja Europejska prognozowała przekroczenie w Polsce wartości referencyjnej dla deficytu (3% PKB) lub dla długu sektora instytucji rządowych i samorządowych (60% PKB), tj. Polsce groziłoby uruchomienie procedury EDP.
  • W takiej sytuacji poziom konsolidacji (zacieśnienia fiskalnego) wyniósłby co najmniej 0,5 punktu procentowego PKB (tak jak w przypadku reguł UE), chyba że Rada UE zarekomenduje niższy wysiłek fiskalny. Jednakże dostosowanie fiskalne nie byłoby stosowane w tzw. złych czasach, tj. gdy prognozowane przyszłoroczne realne tempo wzrostu PKB jest niższe o ponad 2 pkt. proc. od średniookresowego realnego tempa wzrostu PKB.
  • Dla roku 2024 wprowadzono dostosowanie fiskalne równe 1,2 pkt. proc. PKB. Taka wysokość dostosowania zapewnia ograniczenie nominalnego wzrostu kwoty wydatków SRW netto w 2024 r. do maksymalnie 7,8%, rekomendowanego przez Radę Ecofin w przypadku wydatków krajowych netto sektora gg.

Wprowadzenie „klauzuli obronnej”

  • Wzmożone wydatki, w tym przedpłaty, na sprzęt wojskowy, ograniczają przestrzeń fiskalną na inne cele, ponieważ mają duży wpływ na określany za pomocą metody kasowej limit wydatków SRW. Jednocześnie, zgodnie z metodologią unijną, która jest wykorzystywana do obliczania deficytu sektora gg, wydatki te są odzwierciedlane w deficycie sektora gg w skali równej dostawom sprzętu wojskowego, a nie w wysokości przedpłat na ich zakup.
  • Dlatego też, w algorytmie ustalania nieprzekraczalnego limitu wydatków zaproponowano dodanie „klauzuli obronnej”. Różnica między wydatkami kasowymi a wartością dostaw sprzętu w danym roku zwiększałaby nieprzekraczalny limit wydatków SRW. Zmiana ta jest neutralna dla wyniku sektora według metodologii unijnej (ESA).
  • Dane niezbędne do obliczenia klauzuli obronnej Minister Obrony Narodowej będzie przekazywał Ministrowi Finansów w terminach określonych w przepisach dotyczących prac nad projektem ustawy budżetowej, a informacja nt. wartości klauzuli będzie zawarta w uzasadnieniu do projektu ustawy budżetowej.

Urealnienie kwoty startowej SRW

  • Analogicznie do podejścia stosowanego w regułach UE, w których punktem odniesienia jest ostatni rok stosowania klauzuli wyjścia (GEC), tj. rok 2023, proponuje się przyjęcie kwoty startowej SRW za rok 2023, stanowiącej faktycznie poniesione wydatki podmiotów objętych SRW. Dzięki przeliczeniu tej wartości, kwota wydatków SRW będzie uwzględniała zwiększone wydatki, które miały miejsce w latach obowiązywania GEC.

 


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika