Zmiany w prawie telekomunikacyjnym
Zmiany w prawie telekomunikacyjnym w Sejmie
Sejm prowadzi prace nad przygotowaną przez Ministerstwo Cyfryzacji nowelizacją ustawy prawo telekomunikacyjne. Ma ona zapewnić m.in. lepszą ochronę konsumentów przed nieuczciwymi praktykami i nadużyciami związanymi z smsami premium. Usprawni też system ostrzegania o możliwych zagrożeniach, takich jak np. możliwe klęski żywiołowe.
Czemu ma słuzyć nowelizacja?
Główny cel nowelizacji to kompleksowa ochrona konsumentów na rynku telekomunikacyjnym i wyposażenie regulatora rynku, prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w dodatkowe, skuteczne narzędzia. W proponowanym kształcie pozwoli ona też na sprawniejsze ostrzeganie przed możliwymi zagrożeniami, takimi jak np. klęski żywiołowe.
Jakie zmiany przewiduje projekt?
Ochrona abonenta przed nieprzewidzianymi rachunkami za usługi o podwyższonej opłacie i niechcianymi usługami
Projekt wzmacnia regulacje dotyczące progów kwotowych na tzw. usługi Premium Rate, czyli drogich, dodatkowo płatnych smsów. Do dotychczasowych trzech progów: 35, 100 i 200 zł dodaje próg 0 zł (czyli całkowita blokada tego rodzaju usług).
Obecnie abonent może, ale nie musi określać, czy chce korzystać z usługi smsów o podwyższonej opłacie, a jeśli chce – do jakiej kwoty. W efekcie jest to furtka do nadużyć dla nieuczciwych firm. Zgodnie z projektem, jeśli abonent nie określi żadnego progu - progiem domyślnym będzie 35 zł.
Przekroczenie progu zaskutkuje koniecznością poinformowania abonenta o tym fakcie i automatyczną blokadą połączeń na numery premium. Obecnie blokada jest uruchamiana dopiero na żądanie abonenta – projekt wprowadza obowiązek uruchomienia jej natychmiast po osiągnięciu wybranego lub domyślnego progu.
Nowelizacja ma zwiększyć świadomość abonentów co do charakteru usługi, którą zamawiają - abonent będzie musiał wyrazić zgodę na świadczenie bezpośrednio przed jego rozpoczęciem. To zwiększy świadomość abonentów co do charakteru usługi, którą zamawiają – np. odbieranie cyklicznej, powtarzalnej usługi sms premium (np. dowcip dnia).
Projekt wprowadza możliwość blokowania połączeń nawet w przypadku, gdy są bezpłatne. Chodzi o ochronę - głównie dzieci - przed nieodpowiednimi treściami.
Nowelizacja zobowiązuje dostawcę tego rodzaju usług do zamieszczania informacji o nich na rachunku telefonicznym. Dzięki temu abonent będzie świadomy, gdzie kierować reklamację.
Jeśli dojdzie do nadużyć lub niedopełnienia obowiązków, abonent nie będzie mógł być obciążony opłatą.
Uporządkowanie rejestru usług o podwyższonej opłacie, prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (regulatora rynku telekomunikacyjnego)
Podmiot realizujący dodatkowe świadczenie (czyli treść, a nie usługę telekomunikacyjną) będzie musiał podać więcej informacji w zgłoszeniu, m.in. wskazać adres poczty elektronicznej i numer telefonu, które umożliwią skuteczny kontakt z dostawcą usługi.
Zgłoszenie będzie zawierać oświadczenie o prawdziwości danych w zgłoszeniu – wprowadzona będzie odpowiedzialność karna za podanie nieprawdziwych danych – obecnie brak jest takiej sankcji.
Przewidziano nowy termin zgłoszenia usługi do rejestru – 14 a nie 7 dni przed rozpoczęciem świadczenia.
Na dostawcach dodatkowego świadczenia ciążyć będzie obowiązek stałej aktualizacji danych zawartych w rejestrze, aby zawierał on tylko aktualne dane o faktycznie oferowanych na rynku usługach.
Operator (a zatem podmiot, na czyjego infrastrukturze oferowane będą usługi – może być niezależny od dostawcy usługi o podwyższonej opłacie) będzie miał obowiązek blokować usługi niewpisane do rejestru, co wymusi na podmiotach zamierzających oferować tego rodzaju usługi, wpisywanie się i dbanie o aktualność danych w rejestrze.
Nowe narzędzia regulatora rynku telekomunikacyjnego - Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej
Prezes UKE będzie mógł w drodze decyzji nakazać:
- przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu - zablokowanie dostępu do numeru lub pobierania opłat za usługi premium,
- podmiotowi realizującemu dodatkowe świadczenie - zaprzestanie świadczenia usługi,
- usługodawcy (np. portalowi społecznościowemu) - usunięcie informacji promocyjnych lub reklamowych usług premium,
- wrowadzenie kar za niewykonanie obowiązku blokowania usług o podwyższonej opłacie niewpisanych do rejestru.
Zmiany w zarządzaniu kryzysowym
Pozwolą one na wysyłanie abonentom bezpłatnych smsowych komunikatów o zagrożeniach na obszarze ich zamieszkania. Określenie obszaru występowania zagrożenia oraz treści komunikatu SMS będzie zapewniane przez Rządowe Centrum Bezpieczeństwa.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?