Zmowa cenowa w AMP Polska. Firma ukarana
Czy musimy trzymać się cen sugerowanych przez Państwa na stronie? Czy możemy narzucać swoje marże? Bardzo proszę o trzymanie się sugerowanych przez nas cen detalicznych. Proszę o ich niezwłoczne poprawienie na Państwa stronie internetowej. To fragment korespondencji świadczącej o zmowie cenowej. Niedozwolone porozumienie zawarł dystrybutor akcesoriów sportowych - AMP Polska oraz jego pięciu partnerów handlowych.
AMP Polska zajmuje się hurtową sprzedażą sprzętu sportowego, w tym akcesoriów rowerowych, m.in. kasków, opon, pompek, czy siodełek. Wśród marek dystrybuowanych przez przedsiębiorcę są np. Ciclosport, Lazer czy Clark's. W 2012 r. Prezes UOKiK wszczęła postępowanie, które wykazało, że AMP Polska zawarł porozumienie ograniczające konkurencję z pięcioma odbiorcami sprzedawanych przez nią produktów - AR-MAR w Warszawie, Fido w Katowicach, Exim Bike w Łodzi, MSport w Polkowicach oraz Playhouse w Zaborowie-Feliksowie Z każdym z tych przedsiębiorców AMP Polska ustalił minimalne ceny detalicznej sprzedaży produktów w sklepach i na aukcjach internetowych. Niedozwolona praktyka trwała w latach 2011-2012.
Dzięki zawarciu porozumienia sprzedawcy detaliczni nie musieli obawiać się, że ich konkurenci będą stosować niższe ceny. Dlatego pełnili w nim aktywną rolę, zwracając się do AMP Polska z prośbą o interwencję wobec przedsiębiorców, którzy oferowali konsumentom produkty po niższych cenach. Świadczy o tym korespondencja elektroniczna, ujawniona dzięki kontroli z przeszukaniem w siedzibie AMP Polska (pisownia oryginalna): Przesyłam Link do strony gdzie quad wasz który nam sprzedajecie kosztuje 499 na sklepie u nas około 659 zł (...) Umawialiśmy się, że będziecie pilnować cen. Proszę o odpowiedź. Witam. Odnośnie trzymania się cen sugerowanych. Proszę zobaczyć tą aukcję tutaj definitywnie nie trzyma cen.
Informacje posiadane przez Urząd wskazują również, że AMP Polska monitorował ceny swoich kontrahentów i dyscyplinował tych, którzy stosowali inne stawki. Jednym z dowodów są e-maile wysyłane pomiędzy pracownikami, takie jak: Proszę zajmijcie się tym partyzantem (...), troszkę przegina z ceną, chyba za duże rabaty ma u nas (...). Dajcie znak jak sprawa się potoczy albo Nie wiem, który z nich jest czyim klientem, ale proszę zróbcie coś z tym, linki poniżej, CENY MUSZĄ BYĆ SUGEROWANE !!!
Skutki zmowy odczuli konsumenci, którzy nie mogli kupować produktów dystrybuowanych przez AMP Polska po cenach niższych niż ustalone.
Na uczestników porozumienia nałożono kary finansowe w łącznej wysokości 64 887 zł. Ustalając wysokość sankcji wzięto pod uwagę, m.in. zaniechanie niedozwolonych praktyk w październiku 2012 r. Decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorcy odwołali się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
źródło: UOKiK
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?