Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Stosownie do odpowiednich przepisów kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, obowiązek alimentacyjny - czyli obowiązek dostarczania środków utrzymania, a w miarę potrzeby także środków wychowania - obciąża rodziców dziecka, które nie jest jeszcze w stanie utrzymać się samodzielnie, chyba że dochody z majątku dziecka wystarczają na pokrycie kosztów jego wychowania lub utrzymania. Zakres świadczeń alimentacyjnych zależy zaś od usprawiedliwionych potrzeb uprawnionego (dziecka) oraz zarobkowych oraz majątkowych możliwości zobowiązanego (rodzica).
Trudno w naszej ocenie uznać za usprawiedliwione działanie polegające na żądaniu zawieszenia płacenia alimentów na dziecko w świetle okoliczności powołanych w pytaniu. Byłoby to możliwe jedynie w wypadku, gdyby osoba zobowiązana do świadczeń alimentacyjnych dowiodła, iż dziecko jest w stanie utrzymać się samodzielnie lub dochody przez nie osiągane są wystarczające na pokrycie kosztów wychowania lub utrzymania. Niemożliwym byłoby uznanie Pańskiego żądania jedynie na tej podstawie, iz córka podjęła drugi kierunek studiów, który nie kończy się jednak egzaminem magisterskim (być może było to spowodowane niemożnością znalezienia pracy w zawodzie nauczyciela i lepszą perspektywą związaną z drugim kierunkiem itp.). Stąd opierając się jedynie na przywołanych przez Pana okolicznościach należy opowiedzieć się przeciwko proponowanemu w pytaniu żądaniu, a wskazać dodatkowo jako inny sposób rozwiązania problemu możliwość żądania np. zmniejszenia świadczeń alimentacyjnych przez sąd, jeżeli są ku temu podstawy zarówno po stronie zobowiązanego do tych świadczeń, jak i uprawnionego (dziecka).
Takie rozumienie obowiązku alimnetacyjnego potwierdza także wyrok SN z dnia 30 czerwca 1999 r., III CKN 199/99, zgodnie z którym przy orzekaniu o obowiązku alimentacyjnym rodziców względem dziecka, które osiągnęło pełnoletność, należy brać pod uwagę, czy wykazuje ono chęć dalszej nauki oraz czy jego zdolności i cechy charakteru pozwalają na rzeczywiste kontynuowanie przez nie nauki.