Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z art. 9g ust. 2 ustawy Karta Nauczyciela, komisję egzaminacyjną dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego powołuje organ prowadzący szkołę. Ustawodawca precyzyjnie określa przy tym skład personalny komisji wskazując, że w jej skład wchodzą:
1) przedstawiciel organu prowadzącego szkołę, jako jej przewodniczący;
2) przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
3) dyrektor szkoły;
4) dwaj eksperci z listy ekspertów ustalonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
Ustawodawca wskazuje, że w komisji ma obowiązek zasiadać dyrektor szkoły. Jednocześnie przepisy ustawy nie upoważniają członków komisji do działania za pośrednictwem pełnomocnika (zastępcy). Z powyższych względów uważamy, iż niedopuszczalne jest scedowanie przez dyrektora szkoły uprawnienia do udziału w komisji na rzecz osoby trzeciej lub też upoważnienie tej osoby do działania w jego imieniu.