BHP i PPOŻ w firmie

Pytanie:

"Pracodawca zorganizował w zakładzie pracy służby bhp i ppoż, zatrudniając osobę na umowę o pracę.Czy pracodawca może zorganizować takie służby zlecając, umową zlecenia lub umową o dzieło, prowadzenie tych spraw podmiotom zewnętrznym?"

Odpowiedź prawnika: BHP i PPOŻ w firmie

Problematykę organizacji słuzby bezpieczeństwa i higieny pracy określa art. 237 [11] Kodeksu Pracy, oraz rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy. Zgodnie z tym pierwszym aktem pracodawca zatrudniający więcej niż 100 pracowników tworzy służbę bezpieczeństwa i higieny pracy pełniącą funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, zaś pracodawca zatrudniający do 100 pracowników powierza wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy. Jednocześnie w przypadku braku kompetentnych pracowników pracodawca może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy. Jest to jedyna przesłanka pozwalająca na zatrudnienie w tym charakterze specjalisty spoza zakładu pracy (zob. Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 26 listopada 2008 r., IV SA/Wr 432/2008, LexPolonica nr 2050640). Należy odróżnić sytuację, w której pracodawca tworzy służbę bhp od sytuacji, kiedy powierza wykonywanie zadań służby bhp (zob. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnegoz 13 października 2006 r., I OSK 263/2006, niepubl.). W pierwszym przypadku zadania te musi spełniać pracownik zatrudniony u danego pracodawcy, natomiast w drugim przypadku może to być specjalista spoza zakładu pracy. Przepisy prawa pracy nie stanowią wprost na podstawie jakiego stosunku prawnego można powierzyć te zadania specjaliście spoza zakładu pracy. Niemniej jednak z uwagi na odesłanie w art. 300 k.p. do przepisów kodeksu cywilnego należy przyjąć, że powierzenie wykonywania zadań służby bhp specjaliście spoza zakładu pracy może nastąpić na podstawie stosunku cywilnoprawnego, a zatem np. na podstawie umowy zlecenia.

Sytuacja ta nie dotyczy inspektora inspektora ochrony przeciwpożarowej, albowiem zgodnie z treścią Art. 209 [1] § 1 k.p. pkt 2 podpkt b) pracodawca jest obowiązany wyznaczyć pracowników do wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników. Osoba taka musi zatem pozostawać w stosunku pracy z pracodawcą.


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika