Błędy w świadectwie pracy
Pytanie:
"W świadectwie pracy pracodawca wpisał w pozycji: rozwiązanie stosunku pracy art. 30 § 1 pkt. 2 - bez dodania określenia, że to on wypowiedział umowę o pracę w ustawowym terminie, zgodnie zresztą z wypowiedzeniem. Bez tego Urząd Zatrudnienia odmawia zarejestrowania, bo nie wynika jednoznacznie, kto wypowiedział umowę o pracę. Wyjściem jest przedstawienie dodatkowo wypowiedzenia. Jednakże w obecnych czasach, kiedy to pracodawcy szafują dogodnymi dla siebie przyczynami wypowiedzeń, uważam, że powinno być ono moją prywatną sprawą, a nie przepustką. Czy w związku z tym na świadectwie pracy powinno znaleźć się określenie - kto wypowiada umowę o pracę? Po zakończeniu zatrudnienia otrzymałam już 3 świadectwa pracy, przeplatane moimi wnioskami o sprostowanie. Jak długo mam taką "ciuciubabkę" z byłym pracodawcą ciągnąć? Wpisuje błędnie lub nie wpisuje wcale rzeczy, które muszą znaleźć się w tym dokumencie np. zła data mojego urodzenia, brak wiadomości o urlopie, chorobowym, nawet we własnym adresie? Uniemożliwia mi to podjęcie działań w kierunku znalezienia pracy!"
Odpowiedź prawnika: Błędy w świadectwie pracy
Wydanie świadectwa pracy pracownikowi jest obowiązkiem pracodawcy, uregulowanym w art. 97 kodeksu pracy. Wykonanie tego obowiązku nie może być uzależnione od wzajemnych rozliczeń pomiędzy pracodawcą a pracownikiem. Art. 97 w § 2 określa treść świadectwa pracy. Zgodnie z tym przepisem, świadectwo powinno zawierać informacje dotyczące okresu i rodzaju wykonywanej pracy, zajmowanych stanowisk, trybu rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy, a także inne informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego. Ponadto w świadectwie pracy zamieszcza się wzmiankę o zajęciu wynagrodzenia za pracę w myśl przepisów o postępowaniu egzekucyjnym. Na żądanie pracownika w świadectwie pracy należy podać także informację o wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz o uzyskanych kwalifikacjach. Zgodnie z cytowanym przepisem pracodawca obowiązany jest podać w świadectwie pracy informacje o trybie rozwiązania stosunku pracy, a więc także fakt, iż to on wypowiedział ten stosunek. Jeżeli pracodawca nie zawarł w świadectwie pracy wszystkich wymaganych prawem informacji, pracownik może w ciągu 7 dni od otrzymania świadectwa pracy wystąpić z wnioskiem do pracodawcy o sprostowanie świadectwa. W razie nieuwzględnienia wniosku pracownikowi przysługuje, w ciągu 7 dni od zawiadomienia o odmowie sprostowania świadectwa pracy, prawo wystąpienia z żądaniem jego sprostowania do sądu pracy (art. 97 § 2[1]).
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?