Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Przede wszystkim, jeśli podatnikowi zależy na dobrych stosunkach z danym kontrahentem – w szczególności, jeżeli jest to duża firma – powinien sam bezpośrednio skontaktować się z księgowością kontrahenta i uzgodnić z nimi jak z ich punktu widzenia powinien zostać rozwiązany problem związany z obiegiem faktury. Na pewno mają wyrobiony pogląd na sprawę i kontrahenci wspólnie uzgodnią stanowisko zgodne z interesem obu stron.
Oczywiście uzgodnienia dotyczące wystawiania faktur VAT i ich korekt mogą się odbywać jedynie w ramach dopuszczalnych prawem, a zasady dokumentacji i ewidencjonowania dla potrzeb podatku od towarów i usług (VAT) są bardzo sformalizowane.
W szczególności należy zauważyć, że jeśli kontrahent otrzymał fakturę, prawdopodobnie ją zaksięgował i być może wypłacił już wynagrodzenie z niej wynikające, nie może po prostu zwrócić faktury po kilku miesiącach, zwłaszcza jeżeli kwota wynagrodzenia została pomiędzy stronami uzgodniona, a problem dotyczy tylko formalnego braku podpisania aneksu do umowy. Jest to bowiem faktura prawidłowa, dokumentująca rzeczywiste zdarzenie gospodarcze.
Późniejsze podpisanie aneksu (i to z mocą wsteczną) nie powoduje potrzeby, ani konieczności dokonywania korekty faktury według stanu sprzed aneksu i jednocześnie drugiej korekty ze stanu po aneksie, gdyż tak naprawdę cena usługi uwidoczniona na fakturze nie ulega zmianie, nie było pomyłki w cenie, co mogłoby stanowić podstawę dokonywania korekty.
Kontrahent powinien po prostu zaksięgować tamtą pierwotną fakturę.