Brak podpisania aneksu do umowy a korekta faktury
Pytanie:
"Prowadzę usługi transportowe i spedycyjne. Wystawiłem korektę faktury VAT w miesiącu 10.2005, za usługi wykonane od 01.10.05 do 31.10.05 r., podnosząc wartość usług o 9%, na podstawie ustnych ustaleń z kontrahentem, uwzględniając podwyżkę w deklaracji VAT 7 za 10.2005. Po 2 miesiącach księgowość kontrahenta zakwestionowała korektę, twierdząc że brak na nią PISEMNEJ UMOWY (aneksu), zwracając mi przedmiotową fakturę. 19.12.05 otrzymałem w/w aneks z terminem obowiązywania od 01.10.05. Więc ponownie wysłałem mu TE SAME FAKTURY (miałem je już uwzględnione w deklaracjach). Kontrahent moich faktur nie zaksięgował, jest to duża firma, gdzie korespondencja idzie przez dziennik podawczy, a więc nr, data, etc. Tym samym moje faktury są podwójnie obite prezentatą z datą. Teraz przysłał mi NOTĘ KORYGUJĄCĄ wspomnianą fakturę, w tytule wpisując ZMIANA DATY WYSTAWIENIA FAKTURY, z powodu wystawienia faktury przed datą podpisania aneksu. Moje pytania: 1. Czy można wystawić korektę z bieżącą datą korekty z 10.05 (zerując ją, czyli powrócić do stanu sprzed podwyżki)? Może ją anulować jako przedwczesną? 2. Następnie wystawić kolejną korektę z aktualną datą przywracającą uzgodnioną podwyżkę? Tym sposobem kontrahent uzyska datę pozwalającą mu na zaksięgowanie i odliczenie podatku VAT, a u mnie nic się nie zmieni, gdyż obie korekty będą dotyczyć usług za 10.05 i tam je będę musiał rozliczyć raz zmniejszając wysokość obrotu i VAT-u, potem go podwyższając i w mojej deklaracji VAT-7 nic się nie zmieni! Jeżeli tak nie można, to co zrobić, aby legalnie umożliwić mojemu kontrahentowi zaksięgowanie przedmiotowej korekty? Bardzo mi zależy na dobrych stosunkach z wspomnianym kontrahentem."
Odpowiedź prawnika: Brak podpisania aneksu do umowy a korekta faktury
Przede wszystkim, jeśli podatnikowi zależy na dobrych stosunkach z danym kontrahentem – w szczególności, jeżeli jest to duża firma – powinien sam bezpośrednio skontaktować się z księgowością kontrahenta i uzgodnić z nimi jak z ich punktu widzenia powinien zostać rozwiązany problem związany z obiegiem faktury. Na pewno mają wyrobiony pogląd na sprawę i kontrahenci wspólnie uzgodnią stanowisko zgodne z interesem obu stron.
Oczywiście uzgodnienia dotyczące wystawiania faktur VAT i ich korekt mogą się odbywać jedynie w ramach dopuszczalnych prawem, a zasady dokumentacji i ewidencjonowania dla potrzeb podatku od towarów i usług (VAT) są bardzo sformalizowane.
W szczególności należy zauważyć, że jeśli kontrahent otrzymał fakturę, prawdopodobnie ją zaksięgował i być może wypłacił już wynagrodzenie z niej wynikające, nie może po prostu zwrócić faktury po kilku miesiącach, zwłaszcza jeżeli kwota wynagrodzenia została pomiędzy stronami uzgodniona, a problem dotyczy tylko formalnego braku podpisania aneksu do umowy. Jest to bowiem faktura prawidłowa, dokumentująca rzeczywiste zdarzenie gospodarcze.
Późniejsze podpisanie aneksu (i to z mocą wsteczną) nie powoduje potrzeby, ani konieczności dokonywania korekty faktury według stanu sprzed aneksu i jednocześnie drugiej korekty ze stanu po aneksie, gdyż tak naprawdę cena usługi uwidoczniona na fakturze nie ulega zmianie, nie było pomyłki w cenie, co mogłoby stanowić podstawę dokonywania korekty.
Kontrahent powinien po prostu zaksięgować tamtą pierwotną fakturę.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?