Brak polisy OC a roszczenie względem UFG

Pytanie klienta:

""Ubezpieczyciel odmówił wypłaty ubezpieczenia za szkodę wynikłą ze stłuczki, ponieważ sprawca nie miał obowiązkowej polisy OC.Jak wygląda procedura zgłoszenia się po wypłatę do UFG?""

Odpowiedź prawnika:

Zasady działania Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego reguluje ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych. Stanowi ona, iż:

Art. 98. 1. Do zadań Funduszu należy zaspokajanie roszczeń z tytułu ubezpieczeń obowiązkowych, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2, w granicach określonych na podstawie przepisów rozdziałów 2 i 3, za szkody powstałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:

3) na osobie, w mieniu, w mieniu i na osobie, gdy:

a) posiadacz zidentyfikowanego pojazdu mechanicznego, którego ruchem szkodę tę wyrządzono, nie był ubezpieczony obowiązkowym ubezpieczeniem OC posiadaczy pojazdów mechanicznych,

Zgodnie z art. 108 ustawy poszkodowany winien zgłosić roszczenie do Funduszu za pośrednictwem zakładu ubezpieczeniowego. Nie jest przy tym istotne, czy skorzysta z tego, w którym jest ubezpieczony. Możliwe jest wybranie innego ubezpieczyciela, który zajmuje się działalnością w zakresie ubezpieczeń OC. Nie może on przy tym odmówić przyjęcia zgłoszenia szkody.

W wyniku zgłoszenia następuje wszczęcie procedury przez danego ubezpieczyciela, podczas której następuje ustalenie zasadności i wysokości roszczeń poszkodowanego. To zakład prowadzi postępowanie likwidacyjne. Po jego zakończeniu przesyła całą dokumentację do Funduszu. O tym przesłaniu jest informowany poszkodowany zgłaszający szkodę. W Wydziale Likwidacji Szkód UFG następuje sprawdzenie dokumentów i wydawana jest decyzja o przyznaniu lub odmowie przyznania odszkodowania. Od decyzji tej można się odwołać, można również skierować sprawę do sądu.