Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z art. 86 ust. 19 ustawy o podatku od towarów i usług (VAT), jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 10, 11, 12, 16 lub 18, podatnik nie wykonał czynności opodatkowanych, kwotę podatku naliczonego za ten okres przenosi się do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy.
Przepis powyższy przewiduje zatem bezwzględną zasadę przenoszenia kwoty podatku naliczonego na kolejne okresy rozliczeniowe, aż do czasu wygenerowania sprzedaży i podatku należnego (a więc w pewnych sytuacjach opóźnia możliwość odzyskania podatku naliczonego na miesiące, a nawet lata). W przeciwieństwie do poprzednio obowiązujących przepisów (art. 19 ust. 4 poprzedniej ustawy VAT) podatnik nie traci możności do rozliczenia podatku naliczonego po upływie 36 miesięcy od końca miesiąca, w którym otrzymał fakturę lub dokument celny dokumentujący nabycie towaru lub usługi w przypadku niewykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.