Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z obowiązującymi przepisami kodeksu postępowania administracyjnego wniosek o wszczęcie postępowania administracyjnego winien być kompletny. Zatem winien zawierać oznaczenie osoby, od której pochodzi, jej adres, ponadto winien czynić zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach szczególnych.
Brak wyżej wymienionych danych skutkuje pozostawieniem podania bez rozpoznania. Od tej reguły ustawodawca wprowadził do przepisów kodeksu postępowania administracyjnego pewien wyjątek. Otóż zgodnie z art. 64 § 2 kodeksu postępowania administracyjnego, jeżeli podanie nie czyni zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach prawa, należy wezwać wnoszącego do usunięcia braków w terminie siedmiu dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania. Jednocześnie wskazać należy na to, iż siedmiodniowy termin na uzupełnienie wniosku jest terminem sztywnym. Oznacza to, iż nawet uzupełnienie wniosku po tym terminie skutkowało będzie pozostawieniem go bez rozpoznania.
Zasadne jest zatem stanowisko organu administracji o pozostawieniu przedmiotowego wniosku bez rozpoznania. Pozostawienie bez rozpoznania sprawy nie jest bowiem decyzją administracyjną i nie wywołuje żadnych skutków prawnych.
Mając na uwadze powyższe, stanowisko organu gminy jest słuszne, iż aby wszcząć nowe postępowania w przedmiotowej sprawie, konieczny jest nowy wniosek zainteresowanego.