Egzekucja z decyzji nieostatecznej
Pytanie:
"UKS wszczął w stosunku do mojej osoby w 2007 roku kontrolę podatkową za 2003 r. (kontrola rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczania i wpłacania podatków stanowiących dochód za 2003 r. oraz kontrola źródeł pochodzenia majątku i dochodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach dochodu za 2003. W grudniu 2007 r. wydano decyzję, ustalając podatek w wysokości 140 tys. zł. Od przedmiotowej decyzji złożyłem odwołanie do Dyrektora Izby Skarbowej. Dyrektor Izby Skarbowej przedmiotową decyzję w maju 2008 r. uchylił w całości i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia. Po roku Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej ponownie wydał decyzję z dniem 25 maj 2009 r., w której ponownie ustalono podatek w wysokości 140 tys. zł. Decyzja nie ma rygoru natychmiastowej wykonalności. Od przedmiotowej decyzji złożyłem odwołanie do Dyrektora Izby Skarbowej (w ustawowym terminie). Czy w tym wypadku, że od 1 stycznia 2009 r. jest zmiana przepisów w kwestii, że nieostateczne decyzje wydawane przez organy podatkowe nie są natychmiastowo wykonywane, daje mi gwarancję, że Urząd Skarbowy nie zablokuje mi konta firmowego, że nie nastąpi jakakolwiek egzekucja w stosunku do mojej osoby do czasu zakończenia postępowania i wydania ostatecznej decyzji czy to przez Dyrektora Izby Skarbowej, ewentualnie przez Sąd?"
Odpowiedź prawnika: Egzekucja z decyzji nieostatecznej
Zgodnie z art. 239a Ordynacji podatkowej, decyzja nieostateczna, nakładająca na stronę obowiązek podlegający wykonaniu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, nie podlega wykonaniu, chyba że decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności.
Jak stanowi art. 239b § 1 Ordynacji podatkowej, decyzji nieostatecznej może być nadany rygor natychmiastowej wykonalności, gdy:
-
organ podatkowy posiada informacje, z których wynika, że wobec strony toczy się postępowanie egzekucyjne w zakresie innych należności pieniężnych lub
-
strona nie posiada majątku o wartości odpowiadającej wysokości zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę, na którym można ustanowić hipotekę przymusową lub zastaw skarbowy, które korzystałyby z pierwszeństwa zaspokojenia, lub
-
strona dokonuje czynności polegających na zbywaniu majątku znacznej wartości, lub
-
okres do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego jest krótszy niż 3 miesiące.
Przepis powyższy stosuje się, jeżeli organ podatkowy uprawdopodobni, że zobowiązanie wynikające z decyzji nie zostanie wykonane. Rygor natychmiastowej wykonalności decyzji nadawany jest przez organ podatkowy pierwszej instancji w drodze postanowienia. Na postanowienie w sprawie nadania rygoru natychmiastowej wykonalności służy zażalenie. Wniesienie zażalenia nie wstrzymuje wykonania decyzji. Nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności nie skraca terminu płatności, wynikającego z decyzji lub przepisu prawa.
Zatem o ile organ podatkowy pierwszej instancji nie nadał decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności, to decyzja nie podlega wykonaniu, a zatem nie może być prowadzona egzekucja zaległości podatkowej ustalonej w decyzji. Dopiero decyzja ostateczna (a więc wydana przez organ podatkowy drugiej instancji) podlega wykonaniu, chyba że wstrzymano jej wykonanie. Organ podatkowy pierwszej instancji wstrzymuje wykonanie decyzji ostatecznej w razie wniesienia skargi do sądu administracyjnego do momentu uprawomocnienia się orzeczenia sądu administracyjnego:
-
na wniosek - po przyjęciu zabezpieczenia wykonania zobowiązania wynikającego z decyzji wraz z odsetkami za zwłokę, o którym mowa w art. 33d § 2 - do wysokości zabezpieczenia i na czas jego trwania lub
-
z urzędu - po prawomocnym wpisie hipoteki przymusowej lub wpisie zastawu skarbowego korzystających z pierwszeństwa zaspokojenia, które zabezpieczają wykonanie zobowiązania wynikającego z decyzji wraz z odsetkami za zwłokę - do wysokości odpowiadającej wartości przedmiotu hipoteki przymusowej lub zastawu skarbowego.
Przepisy wskazane na początku zostały dodane od 1 stycznia 2009 r. na mocy ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw. Ustawa nowelizująca przewiduje przy tym, iż do postępowania podatkowego w sprawie, która była przedmiotem kontroli podatkowej zakończonej przed dniem wejścia w życie ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe oraz do wykonywania decyzji doręczonych przed dniem jej wejścia w życie stosuje się przepisy ustaw zmienianych w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie tej ustawy. Przedtem obowiązywał zaś art. 224 Ordynacji podatkowej, przewidujący, iż wniesienie odwołania od decyzji organu podatkowego nie wstrzymuje jej ykonania, z zastrzeżeniem art. 224a i art. 224c. Organ podatkowy, z urzędu lub na wniosek strony, wstrzymuje w drodze postanowienia wykonanie decyzji w całości lub w części, w przypadku uzasadnionym ważnym interesem strony lub interesem publicznym. Wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji może być złożony również przed wniesieniem odwołania. W sprawie wstrzymania wykonania decyzji postanawia: 1) organ, który wydał decyzję - do czasu przekazania odwołania wraz z aktami sprawy właściwemu organowi odwoławczemu; 2) organ odwoławczy - po otrzymaniu odwołania wraz z aktami sprawy. Na postanowienie w sprawie wstrzymania wykonania decyzji służy zażalenie.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?