Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Faktycznie, zgodnie z artykułem 237[7] kodeksu pracy ”Pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie odzież i obuwie robocze, spełniające wymagania określone w Polskich Normach – między innymi - jeżeli odzież własna pracownika może ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu". Zgodnie z paragrafem 2 tego artykułu pracodawca może ustalić stanowiska, na których dopuszcza się używanie przez pracowników, za ich zgodą, własnej odzieży i obuwia roboczego, spełniających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy.
Z treści powyższego przepisu wynika pracodawca ma obowiązek dostarczyć pracownikowi odzież i obuwie robocze, jednak nie w każdym bezwzględnie przypadku, bowiem szczegółowe określenie rodzajów odzieży i obuwia roboczego, których stosowanie jest niezbędne na określonych stanowiskach pracy, następuje w akcie wewnątrzzakładowym. Nadto sam pracodawca określa, na jakich stanowiskach taka odzież jest obowiązkowa.
Należy zatem stwierdzić, iż z przepisów kodeksu pracy nie wynika obowiązek pracodawcy dostarczenia pracownikowi biurowemu takiej odzieży. Pracodawca miałby taki obowiązek ewentualnie, gdyby sam ustalił taką zasadę na omawianym stanowisku pracy.