Faktura korygująca do nienależycie wykonanej usług
Pytanie:
"Prowadzimy sklep spożywczy (PKPiR + vat). W roku ubiegłym wystawiliśmy fakturę na firmę marketingową na wynajem powierzchni wystawienniczej. Naszym zadaniem było wystawienie określonych towarów na froncie przy kliencie. Faktura opiewała na kwotę 1.000zł netto. Po wystawieniu faktury zaczął się problem - ponieważ firma marketingowa twierdzi, że nie wywiązaliśmy się należycie z wykonanej usługi. Wysyłaliśmy ponaglenia do zapłaty ale nie zapłacili nam. Wysyłaliśmy również duplikat naszej faktury. Aktualnie nie mamy siły już z nimi walczyć ponieważ nie jesteśmy w stanie udowodnić jak nasza usługa została wykonana. Uznaliśmy więc ich reklamacje i wystawiliśmy fakturę korygującą na -1.000 zł netto. Firma marketingowa podpisała nam tą korektę tytułem uznanej reklamacji. Do rejestru vat zaksięgowaliśmy tą fakturę korygującą w dacie podpisu przez firmę marketingową. W jakiej dacie mamy zaksięgować tą fakturę korygującą do PKPiR? Czy w dacie wystawienia korekty (2012 r.) - czy w dacie dokumentu pierwotnego który jest korygowany (2011 r.)?"
Odpowiedź prawnika: Faktura korygująca do nienależycie wykonanej usług
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają szczegółowych regulacji dotyczących momentu korekty przychodów w związku z wystawieniem faktury korygującej.
Moment ujęcia takiej korekty (a więc zmniejszenie przychodu) zależy od tego, kiedy powstała przyczyna korekty, tzn. czy istniała ona już w chwili wystawienia faktury korygowanej, czy też powstała ona dopiero później. W opisanym stanie faktycznym podatnik uznał reklamację dopiero w roku 2012, a więc cały rok 2011 kwota wykazana na fakturze była jego przychodem należnym. Zatem fakturę korygującą powinno się rozliczyć bieżąco.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?