Kolejność rozpoznawania spraw przez sądy
Pytanie:
"Złożyłem w sądzie dwa pozwy z weksla i nie mam żadnej decyzji od ponad miesiąca, co jest ewidentnie ponadnormatywne dla tego sądu. Sprawy trafiły do dwóch różnych sędziów, obaj nie byli na zwolnieniu lekarskim. Podobno w tym sądzie z końcem roku spływa wiele pozwów: banki, spółdzielnie, itp. Zaczynam się zastanawiać czy jakieś inne pozwy nie weszły przed kolejkę. Kiedy można można mówić o naruszeniu kolejności rozpoznawania spraw? Czy jest to sytuacja, kiedy ten sam sędzia wydałby nakaz w sprawie, która ma wyższą sygnaturę?"
Odpowiedź prawnika: Kolejność rozpoznawania spraw przez sądy
Odnosząc się do Pana pytania należy stwierdzić, zgodnie § 48 ust. 1 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 23 lutego 2007 r. - Regulamin urzędowania sądów powszechnych, sprawy rozpoznawane są według kolejności ich wpływu do sądu, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej. Nie jest to jednakże zasada bezwzględna. Już bowiem dalsze ustępy powołanego § 48 regulaminu przewidują wyjątki. Poza kolejnością, określoną w § 48 ust. 1 regulaminu, na terminy rozpraw należy kierować sprawy osób tymczasowo aresztowanych i pozbawionych wolności oraz sprawy zagrożone przedawnieniem karalności czynów. Ponadto, w szczególnie uzasadnionych wypadkach przewodniczący wydziału może zarządzić rozpoznanie sprawy lub spraw poszczególnych kategorii poza kolejnością określoną w § 48 ust. 1 regulaminu. Dodać przy tym należy, iż przepisy o postępowaniu cywilnym zawierają przy tym niekiedy wprost określenie, w jakim terminie należy rozpoznać daną sprawę – np. zgodnie z art. 7811 k.p.c. wniosek o nadanie klauzuli wykonalności sąd rozpoznaje niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 3 dni od dnia jego złożenia. Takie zatem sprawy, pomimo ich późniejszego wpływu do sądu, korzystać będą z pierwszeństwa w rozpoznaniu.
Zaznaczamy przy tym, iż kolejność wpływu spraw do sądu niekoniecznie jest tożsama z kolejnością nadawanych sygnatur. Warto bowiem zwrócić uwagę na § 14 ust. 1 zarządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 grudnia 2003 r. w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej - pismo wpływające do sądu znakuje się pieczęcią wpływu z oznaczeniem sądu i zamieszcza się adnotację zawierającą datę i godzinę wpływu pisma, liczbę załączników i podpis przyjmującego pismo. Następnie kierownik sekretariatu przedstawia wpływające pismo przewodniczącemu (innemu sędziemu) w celu wydania zarządzenia co do sposobu załatwienia pisma lub we własnym zakresie w zależności od treści pisma wydaje inne zarządzenia o charakterze administracyjnym. Dopiero po wydaniu powyższego zarządzenia zakłada się akta sprawy i opatruje je właściwą sygnaturą. Zgodnie bowiem § 28 zarządzenia, akta zakłada się na podstawie zarządzenia przewodniczącego wydziału w przedmiocie zarejestrowania pisma wszczynającego postępowanie w sprawie. Dlatego też niekoniecznie brzmienie sygnatur spraw przesądza o kolejności wpływu tych spraw do sądu. Sygnatura dowodzi bowiem tylko kolejności rejestracji spraw w odpowiednich repertoriach i w konsekwencji może być odmienna od kolejności ich wpływu.
Niezależnie jednak od powyższego wskazujemy, iż powinien Pan zwrócić się do sądu z pytaniem o stan sprawy, a w szczególności czy zostały podjęte jakieś czynności przez sąd lub też zostało wydane orzeczenie. Oprócz tego może Pan złożyć skargę w trybie przewidzianym w ustawie Prawo o ustroju sądów powszechnych.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?