Konsekwencje potwierdzenia salda

Pytanie klienta:

""Czy istnieje obowiązek potwierdzania sald? Jeśli saldo zostało wysłane do potwierdzenia i kontrahent nam nie odesłał, czy to znaczy, że akceptuje kwotę, czy jest określony czas na potwierdzenie salda? ""

Odpowiedź prawnika:

Ustawa o rachunkowości narzuca obowiązek przynajmniej raz do roku dokonania inwentaryzacji majątku przedsiębiorstwa (najczęściej jest to 30 listopada lub 31 grudnia). Ta inwentaryzacja dotyczy również zapisów na kontach obrotowych z kontrahentami. Potwierdzanie sald jest taką inwentaryzacją. Ustawa nie przewiduje tzw. milczącego akceptu. Czyli brak odpowiedzi oznacza "niezinwentaryzowanie" konta, a więc niespełnienie warunków narzucanych przez ustawę i brak możliwości wyjaśnienia ewentualnych rozbieżności. Ten, który wysłał saldo spełnił swój obowiązek, lecz nie można mówić o uznaniu salda. Skutki prawne potwierdzenia salda np. przez zarząd czy właściciela (osoby uprawnione do reprezentacji) są dość poważne - sądy traktują takie potwierdzenie salda jako uznanie długu i często dokument ten stanowi dobrą podstawę do żądania wydania nakazu zapłaty. Potwierdzenie salda np. przez pracownika działu księgowości, nie stanowi już takiej podstawy.

Michał Włodarczyk - Radca prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.