Likwidacja działalności gospodarczej a samochód

Pytanie:

"Koleżanka likwiduje działalność gospodarczą (prowadzoną jako osoba fizyczna). Jedyną rzeczą, jaką posiadała w firmie, był samochód osobowy wprowadzony na środki trwałe. Nie miała niczego innego, żadnego wyposażenia, materiałów, półproduktów itp. Samochód został w ok. 60% zamortyzowany. Samochód przy wprowadzaniu na środki trwałe nie był objęty VAT. Czy należy sporządzać remanent likwidacyjny? Czy w tej sytuacji płaci się jakiś "podatek dochodowy likwidacyjny" od samochodu? Czy po likwidacji działalności można samochód sprzedać lub przekazać w formie darowizny osobie bliskiej? Czy wtedy płaci się jakiś dodatkowy podatek z tego powodu, że samochód był wcześniej "na firmę"?"

Odpowiedź prawnika: Likwidacja działalności gospodarczej a samochód

Prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów na dzień likwidacji działalności powinni sporządzić spis z natury (tzw. remanent likwidacyjny). O zamiarze sporządzenia spisu należy zawiadomić urząd skarbowy pisemnie, co najmniej siedem dni przed datą przystąpienia do spisu.

Zgodnie z art. 24 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w razie likwidacji działalności gospodarczej dochód ustala się przy zastosowaniu do wartości ustalonej według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, nie będących środkami trwałymi - takiego wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja działalności.

Co ważne – i co wynika z powyższego przepisu - w spisie tym nie uwzględnia się środków trwałych, a zatem ich wartości nie wlicza się do ewentualnego dochodu, który będzie opodatkowany w związku z likwidacją działalności gospodarczej. Jeśli taki dochód wystąpi, jest on opodatkowany 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Jest on płatny w terminie płatności zaliczki na podatek dochodowy za ostatni miesiąc prowadzenia działalności.

Środków trwałych nie ujmuje się w remanencie likwidacyjnym, ale ich sprzedaż - nawet już po zaprzestaniu działalności gospodarczej i wykreśleniu z ewidencji środków trwałych - powoduje powstanie przychodu z tej działalności. Jeśli przychód będzie wyższy niż koszty jego uzyskania (tj. wydatki na nabycie rzeczy powiększone o sumę odpisów amortyzacyjnych), to wystąpi dochód, od którego trzeba zapłacić podatek.

Przychodu ze sprzedaży środka trwałego (samochodu osobowego) po likwidacji działalności nie ustala się, gdy między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składnik majątku został wycofany z działalności, a dniem odpłatnego zbycia upłynęło 6 lat (art. 10 ust. 2 pkt 3 ustawy o PIT). Przychód nie pojawi się także, jeśli zamiast sprzedać środek trwały zlikwidowanej działalności, podatnik będzie wykorzystywać go na prywatne potrzeby albo podaruje nieodpłatnie innej osobie.

W przypadku darowizny może wystąpić podatek od spadków i darowizn, z tym że w przypadku darowizny na rzecz małżonka, zstępnych (np. dzieci), wstępnych (np. rodziców), pasierba, rodzeństwa, ojczyma i macochę i zgłoszenia nabycia własności rzeczy właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, jest możliwość skorzystania ze zwolnienia z tego podatku na podstawie art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn (nie wystąpi konieczność zapłaty podatku od spadków i darowizn). Warto więc zapoznać się z poradą: Zwolnienia z podatku od spadków i darowizn


Piotr Geliński

Doradca podatkowy

Doradca podatkowy nr 10841; magister prawa (absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego).

Od 2002 r. zdobywał doświadczenie jako współpracownik znanych kancelarii prawnych i kancelarii doradztwa podatkowego. Od 2008 r. wykonuje zawód doradcy podatkowego obecnie w formie spółki doradztwa podatkowego;

Specjalizuje się w: udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień z zakresu obowiązków podatkowych; analizie obciążeń podatkowych i ich optymalizacji, planowaniu podatkowym; ocenie umów pod względem wynikających z nich obowiązków podatkowych; doradztwie w sporach z organami podatkowymi, podczas kontroli podatkowej i skarbowej oraz w postępowaniach z zakresu zobowiązań podatkowych, w tym także w postępowaniach sądowoadministracyjnych.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika