Likwidacja spółdzielni
Pytanie:
"Spółdzielnia mieszkaniowa wybudowała i przekazała przed trzema laty mieszkania na własność. Spółdzielnia nie zarządza osiedlem. Spółdzielnia nie ma żadnych długów ani należności. Od trzech lat nie zatrudnia nikogo (bo nie ma pieniędzy ani potrzeby) . Nie prowadzi też żadnej działalności. Obecnie rada nadzorcza złożyła rezygnację. Zarząd też zrezygnował. Faktycznie zostało tylko 7 członków. Spółdzielnia 2 lata temu poinformowała urząd skarbowy o zaprzestaniu działalności. Spółdzielnia nie ma pieniędzy na przeprowadzenie likwidacji; a urząd skarbowy domaga się składania deklaracji podatkowych (są zerowe), bilansów i uchwał walnego zebrania. Co należy zrobić w tej sytuacji? Kto ma podpisywać deklaracje i czy na pewno ma je składać?"
Odpowiedź prawnika: Likwidacja spółdzielni
W przypadku spółdzielni, a jeszcze częściej w przypadku innych osób prawnych (w szczególności spółek z o.o.), spotykane jest, iż faktycznie zaprzestają one prowadzenia wszelkiej działalności, jednak ze względu na koszty nie jest przeprowadzona ich formalna likwidacja. Oczywiście faktyczne zaprzestanie działalności przez spółdzielnię nie zwalnia jej z obowiązku w szczególności składania deklaracji podatkowych i innych dokumentów. W związku z brakiem likwidacji spółdzielnia figuruje w rejestrach organów podatkowych jako podatnik, a jednocześnie organy odnotowują brak deklaracji, więc wzywają spółdzielnię do wyjaśnień i składania deklaracji. W sytuacji, kiedy nie ma zarządu ani likwidatora nie ma osoby, która mogłaby składać deklarację za spółdzielnię. Co gorsza, nie ma osoby, która byłaby upoważniona do reprezentacji spółdzielni, a więc przykładowo do podpisania wyjaśnień do urzędu skarbowego o aktualnej sytuacji spółdzielni. W tym stanie jednak powinna być przeprowadzona likwidacja spółdzielni.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?