Lustracja w spółdzielni
Pytanie:
"Spółdzielnia mieszkaniowa istnieje od 1990 r. Do chwili obecnej nie badano bilansu i nie przeprowadzono lustracji. Czy aktualne przepisy obligują spółdzielnię do poddania się w/w czynnościom i na czyj wniosek powinno się to odbyć?"
Odpowiedź prawnika: Lustracja w spółdzielni
Zgodnie z ustawą Prawo spółdzielcze spółdzielnia zobowiązana jest co roku do sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego. Co do zasady sprawozdanie to sporządza zarząd spółdzielni a rada nadzorcza spółdzielni poddaje go badaniu. Sprawozdanie to powinno być dostępne w siedzibie spółdzielni. Jeżeli chodzi o lustrację, każda spółdzielnia powinna się jej poddać raz na trzy lata, a w przypadku spółdzielni mieszkaniowej w okresie budowania przez nią budynków mieszkalnych i rozliczania kosztów budowy tych budynków, a także w spółdzielniach w stanie likwidacji, lustrację przeprowadza się corocznie. Lustrację przeprowadzają właściwe związki rewizyjne w spółdzielniach w nich zrzeszonych, a gdy spółdzielnia nie jest zrzeszona w żadnym związku, powinna zlecić przeprowadzenie lustracji wybranemu związkowi rewizyjnemu lub Krajowej Radzie Spółdzielczej. Jeżeli spółdzielnia mieszkaniowa nie podda się badaniu lustracyjnemu, związek rewizyjny, w którym spółdzielnia jest zrzeszona, lub Krajowa Rada Spółdzielcza przeprowadza z własnej inicjatywy badanie lustracyjne działalności spółdzielni na jej koszt. O przeprowadzenie lustracji całości lub części jej działalności albo tylko określonych zagadnień spółdzielnia może wystąpić w każdym czasie. Lustracja może być przeprowadzona na żądanie walnego zgromadzenia, rady lub 1/5 członków spółdzielni.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?