Miejsce świadczenia usług reklamowych

Pytanie:

"Spółka z Francji zamówiła w naszej firmie wykonanie konstrukcji reklamowej i jej montaż na terytorium Polski. Czy usługi te można uznać za usługi reklamowe i opodatkować w kraju siedziby usługodawcy?"

Odpowiedź prawnika: Miejsce świadczenia usług reklamowych

Zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług (VAT), w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4 (m.in. usługi reklamy), są świadczone na rzecz:

  1. osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
  2. podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Zatem, jeśli odbiorca usług reklamowych z Unii Europejskiej wykaże, że jest podatnikiem VAT w swoim kraju (prześle numer VAT), polski podatnik wystawi fakturę bez kwoty VAT (bez wykazywania żadnej stawki VAT). Na fakturze powinna znaleźć się informacja, iż miejscem opodatkowania jest terytorium państwa nabywcy i podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku jest nabywca.

Jedynym problemem jest odpowiednia kwalifikacja dla potrzeb VAT – czy mamy do czynienia z usługą reklamy, czy z wykonaniem i montażem towaru, jakim jest tablica reklamowa. W tym ostatnim przypadku, zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, miejscem dostawy towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz – jest miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane; nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem. Ocena, czy konstrukcja reklamowa i jej montaż jest sednem kontraktu (i mamy do czynienia z dostawą towaru), czy też tylko pewnym nośnikiem reklamy jako wytworu intelektualnego (i mamy do czynienia z usługą reklamy), powinna zostać dokonana przez strony, a pomocna w tym zakresie może być treść zawartej pomiędzy nimi umowa.


Piotr Geliński

Doradca podatkowy

Doradca podatkowy nr 10841; magister prawa (absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego).

Od 2002 r. zdobywał doświadczenie jako współpracownik znanych kancelarii prawnych i kancelarii doradztwa podatkowego. Od 2008 r. wykonuje zawód doradcy podatkowego obecnie w formie spółki doradztwa podatkowego;

Specjalizuje się w: udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień z zakresu obowiązków podatkowych; analizie obciążeń podatkowych i ich optymalizacji, planowaniu podatkowym; ocenie umów pod względem wynikających z nich obowiązków podatkowych; doradztwie w sporach z organami podatkowymi, podczas kontroli podatkowej i skarbowej oraz w postępowaniach z zakresu zobowiązań podatkowych, w tym także w postępowaniach sądowoadministracyjnych.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika