Miejsce świadczenia usług reklamowych
Pytanie:
"Spółka z Francji zamówiła w naszej firmie wykonanie konstrukcji reklamowej i jej montaż na terytorium Polski. Czy usługi te można uznać za usługi reklamowe i opodatkować w kraju siedziby usługodawcy?"
Odpowiedź prawnika: Miejsce świadczenia usług reklamowych
Zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług (VAT), w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4 (m.in. usługi reklamy), są świadczone na rzecz:
-
osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
-
podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.
Zatem, jeśli odbiorca usług reklamowych z Unii Europejskiej wykaże, że jest podatnikiem VAT w swoim kraju (prześle numer VAT), polski podatnik wystawi fakturę bez kwoty VAT (bez wykazywania żadnej stawki VAT). Na fakturze powinna znaleźć się informacja, iż miejscem opodatkowania jest terytorium państwa nabywcy i podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku jest nabywca.
Jedynym problemem jest odpowiednia kwalifikacja dla potrzeb VAT – czy mamy do czynienia z usługą reklamy, czy z wykonaniem i montażem towaru, jakim jest tablica reklamowa. W tym ostatnim przypadku, zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, miejscem dostawy towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz – jest miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane; nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem. Ocena, czy konstrukcja reklamowa i jej montaż jest sednem kontraktu (i mamy do czynienia z dostawą towaru), czy też tylko pewnym nośnikiem reklamy jako wytworu intelektualnego (i mamy do czynienia z usługą reklamy), powinna zostać dokonana przez strony, a pomocna w tym zakresie może być treść zawartej pomiędzy nimi umowa.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?