Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z art. 14a Ordynacji podatkowej minister właściwy do spraw finansów publicznych dąży do zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, dokonując w szczególności jego interpretacji, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (interpretacje ogólne).
Jak wskazuje się w literaturze podatkowej (B. Adamiak, J. Borkowski, R. Mastalski, J. Zubrzycki, Ordynacja podatkowa. Komentarz 2008, Wrocław 2008, s. 119 i n.), ogólna norma kompetencyjna sformułowana w art. 14a Ordynacji podatkowej nie może być podstawą do tworzenia prawa podatkowego przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, zwłaszcza zaś jego uzupełniania lub poprawiania. Przepisy wewnętrzne administracji nie wiążą bowiem ani podatnika ani sądów, a więc mogą być zaliczane jedynie do procesu stosowania prawa podatkowego, a nie jego stanowienia. W praktyce zatem wiąże tylko - w ramach hierarchicznego podporządkowania – organy podatkowe o organy kontroli skarbowej.
Co jednak ważne - zgodnie z art. 14k § 2 Ordynacji podatkowej - zastosowanie się do interpretacji ogólnej przed jej zmianą nie może szkodzić temu, kto się do niej zastosował, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.