Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Jeżeli podatnik kupił towary w celu sprzedaży, to wydatek ten może być kosztem także w przypadku ich utraty (zniszczenia, udokumentowanej utylizacji na skutek upływu terminu ważności). Przedsiębiorcy prowadzący księgę przychodów i rozchodów w momencie wystąpienia straty muszą przeksięgować koszt z kolumny 10 do kolumny 14. Jak stwierdzono w wyroku NSA z dnia 12 maja 1999 r. (sygn. I SA/Wr 482/97), "gdy wydatek na nabycie składnika majątkowego, przed jego stratą, został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów (np. u podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów), w dacie straty nie obciąża się nią kosztów po raz drugi, lecz dokonuje przekwalifikowania kosztu (przeniesienie kwoty straty z kosztów zakupu towarów do kolumny pozostałych kosztów, z uwagi na odmienny charakter tychże kosztów)".