Nieściągalne wierzytelności a przedawnienie

Pytanie:

"Sporządzam protokoły dotyczące nieściągalności wierzytelności, niektóre są sprzed kilku lat, nawet z 2002 roku. Co powinnam w takiej sytuacji zrobić? Księgowa poinformowała mnie, iż nie powinnam pisać protokołów dotyczących wierzytelności sprzed dwóch lat, gdyż i tak nie można z tym nic zrobić, sprawa po prostu podlega przedawnieniu, czy to prawda? Czy z nieściągalnych wierzytelności możemy zaksięgować tylko te, które nie są starsze niż 2 lata, pozostałe ulegają przedawnieniu?"

Odpowiedź prawnika: Nieściągalne wierzytelności a przedawnienie

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wierzytelności odpisanych jako nieściągalne, z wyjątkiem takich wierzytelności nieściągalnych, które uprzednio na podstawie art. 14 zostały zarachowane jako przychody należne i których nieściągalność została uprawdopodobniona. Jak stanowi art. 23 ust. 2 pkt 3 ustawy, za wierzytelności, o których mowa w ust. 1 pkt 20, uważa się te wierzytelności, których nieściągalność została udokumentowana protokołem sporządzonym przez podatnika, stwierdzającym, że przewidywane koszty procesowe i egzekucyjne związane z dochodzeniem wierzytelności byłyby równe albo wyższe od jej kwoty. Jeśli zatem są spełnione powyższe warunki, podatnik może sporządzić protokół stwierdzający, że przewidywane koszty procesowe i egzekucyjne związane z dochodzeniem wierzytelności.

Termin graniczny, tj. termin końcowy, w którym można wierzytelności odpisane jako nieściągalne zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wyznacza art. 23 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten stanowi, że nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów wierzytelności odpisanych jako przedawnione. Zatem w momencie, kiedy roszczenie o zapłatę wierzytelności przedawnia się – podatnik traci uprawnienie do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wierzytelności odpisanych jako nieściągalne.

Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych (por. postanowienie Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18 października 2006 r., sygn. 1472/ROP1/423–253-327/06/RM).


Piotr Geliński

Doradca podatkowy

Doradca podatkowy nr 10841; magister prawa (absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego).

Od 2002 r. zdobywał doświadczenie jako współpracownik znanych kancelarii prawnych i kancelarii doradztwa podatkowego. Od 2008 r. wykonuje zawód doradcy podatkowego obecnie w formie spółki doradztwa podatkowego;

Specjalizuje się w: udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień z zakresu obowiązków podatkowych; analizie obciążeń podatkowych i ich optymalizacji, planowaniu podatkowym; ocenie umów pod względem wynikających z nich obowiązków podatkowych; doradztwie w sporach z organami podatkowymi, podczas kontroli podatkowej i skarbowej oraz w postępowaniach z zakresu zobowiązań podatkowych, w tym także w postępowaniach sądowoadministracyjnych.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • JustynaA 2014-08-29 08:41:02

    dzień dobry, chciałabym zapytać, czy mam jeszcze możliwość wrzucenia w koszty wierzytelności, których niestety nie wyegzekwowałam od dłużnika? Wierzytelności potwierdzone są nakazem zapłaty w postępowaniu nakazowym z 2002 roku oraz nakazem zapłaty w postępowaniu upominawczym z 2002. Sąd ogłosił upadłość dłuznika i rozpoczęło się postępowanie upadłościowe zakończone w 23.05.2005 roku. Z masy upadłościowej zostały zaspokojone tylko wierzytelności kategorii I, IIB oraz częściowo III. Nie wrzuciłam wówczas tych należności nieściągalnych w koszty ponieważ rozliczałam się w formie ryczaltu. Obecnie jestem na książce przychodów i rozchodów i ponieważ nie minęło jeszcze 10 lat, ponownie skierowałam sprawę do komornika. Prawdopodobnie komornik ponownie wyda postanowienie o umorzeniu postępowania. Czy istnieje możliwość chociaż częściowego wrzucenia tych należności w koszty? Dodam również, że vat za wystawione przeze mnie faktury był odprowadzony. Czy istnieje jakiś sposób, aby tą sprawę rozwiązać i aby ewentualne odliczenie nie budziło wątpliwości urzędu skarbowego? Z góry dziękuję za odpowiedź Justyna A.


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika