Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Ustawa Prawo o ruchu drogowym pozwala funkcjonariuszom Policji na usunięcie pojazdu z drogi na koszt właściciela m.in. w przypadku nieokazania przez kierującego dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub stwierdzającego opłacenie składki tego ubezpieczenia (art. 130a ust. 1 pkt 2 ustawy). Pojazd jest usuwany z drogi przez jednostkę wyznaczoną przez starostę. Pojazd umieszcza się na wyznaczonym przez starostę parkingu strzeżonym do czasu uiszczenia opłaty za jego usunięcie i parkowanie. Wydanie pojazdu następuje po okazaniu dowodu uiszczenia opłaty.
Tryb i warunki odbierania pojazdu określa rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 sierpnia 2002 r. w sprawie usuwania pojazdów (Dz. U. 2002 r. Nr 134 poz. 1133). Zgodnie z § 6 podstawę do odbioru pojazdu z parkingu stanowi zezwolenie, które wydaje w opisanym wypadku Policja. Warunkiem wydania zezwolenia jest okazanie przez osobę uprawnioną dokumentu tożsamości i dokumentu upoważniającego do używania pojazdu oraz dowodu uiszczenia opłaty, a ponadto, w przypadku pojazdu usuniętego na podstawie art. 130a ust. 1 pkt 2 ustawy, dowodu opłacenia obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Pojazd z parkingu odbiera osoba wskazana w zezwoleniu lub właściciel (posiadacz) wskazany w dowodzie rejestracyjnym (pozwoleniu czasowym) pojazdu.
Jak widać, przepisy nie nakazują wydawania pojazdu tylko właścicielowi, jednakże jeśli chce go odebrać osoba nie będąca właścicielem, to musi wykazać się odpowiednim dokumentem. Proszę zwrócić uwagę, że np. użytkownik pojazdu użytkowanego w drodze umowy leasingu jest uważany za posiadacza dowodu rejestracyjnego w rozumieniu przepisów określających wzory tych dowodów i jako taki może być wpisany do dowodu rejestracyjnego.
W opisanej sytuacji Policja odmówiła wydania pojazdu prawdopodobnie z tego powodu, że może się Pan powołać tylko na ustną umowę użyczenia pojazdu i nie przestawił Pan żadnego dokumentu. Być może rozwiązaniem byłoby przesłanie przez właściciela pisemnego oświadczenia (własnoręcznie podpisanego), że upoważnia Pana do odbioru samochodu (warto wcześniej skontaktować się z Policją i upewnić się, że będą je honorować, a w razie potrzeby powołać się na w/w przepisy).
Proszę pamiętać, że zgodnie z przepisem art. 130a ust. 10 pojazd usunięty i nieodebrany przez uprawnioną osobę w terminie 6 miesięcy od dnia usunięcia uznaje się za porzucony z zamiarem wyzbycia się. Pojazd ten przechodzi na rzecz Skarbu Państwa z mocy ustawy.