Odmowa udzielenia informacji
Pytanie:
"Podopieczny naszego Ośrodka Pomocy Społecznej złożył podanie do wójta o umorzenie rat za podatek. Urzędnik zajmujący się w gminie podatkami wystąpił do nas, czyli GOPS-u o udzielenie informacji na temat tego podopiecznego, tzn. jaką pomoc finansową otrzymał i w jakiej kwocie, powołując się na art. 122 Ordynacji podatkowej, niejako zobowiązujący nas do udzielania informacji. Kiedy zapoznaliśmy się z treścią powołanego artykułu, stwierdziliśmy, że on nas nie zobowiązuje do udzielania informacji o naszych podopiecznych. W piśmie zwrotnym odmówiliśmy udzielania informacji i powołaliśmy się również na art. 100 ustawy o pomocy społecznej, który nakazuje kierować się dobrem osób korzystających z pomocy społecznej. Ponadto, jeśli OPS występuje do jakiś instytucji o udzielenie informacji, przytacza art. 105 ww. ustawy, z którego wynika, kto jest zobowiązany i do czego. Także w pismach otrzymywanych z Policji widnieje art. z Kodeksu postępowania karnego, który stanowi o tym, kto jest obowiązany do udzielania jakichkolwiek informacji. Czy odmowa udzielenia informacji ze strony OPS-u, mając na uwadze powołany art. 122 Ordynacji podatkowej, była prawidłowa, czy jednak powinniśmy udzielić urzędnikowi żądanych informacji?"
Odpowiedź prawnika: Odmowa udzielenia informacji
Jak stanowi art. 159 § 1 Ordynacji podatkowej, w wezwaniu należy wskazać:
-
nazwÄ™ i adres organu podatkowego;
-
imiÄ™ i nazwisko osoby wzywanej;
-
w jakiej sprawie i w jakim charakterze oraz w jakim celu osoba ta zostaje wezwana;
-
czy osoba wezwana powinna stawić się osobiście lub przez pełnomocnika, czy też może złożyć wyjaśnienie lub zeznanie na piśmie;
-
termin, do którego żądanie powinno być spełnione, albo dzień, godzinę i miejsce zgłoszenia się osoby wzywanej lub jej pełnomocnika;
-
skutki prawne niezastosowania siÄ™ do wezwania.
Na mocy art. 159 § 2 Ordynacji podatkowej wezwanie powinno być podpisane przez pracownika organu podatkowego, z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby podpisującej.
Zatem w wezwaniu nie musi być wskazana podstawa prawna wezwania, chociaż oczywiście wezwanie musi mieć podstawę prawną, gdyż zgodnie z art. 120 Ordynacji podatkowej organy podatkowe działają na podstawie przepisów prawa.
PodstawÄ… wezwania nie jest art. 122 Ordynacji podatkowej, gdyż stanowi on zasadÄ™ ogólnÄ… postÄ™powania podatkowego skierowanÄ… do organów podatkowych, a nie do innych podmiotów, zgodnie z którÄ… „w toku postÄ™powania organy podatkowe podejmujÄ… wszelkie niezbÄ™dne dziaÅ‚ania w celu dokÅ‚adnego wyjaÅ›nienia stanu faktycznego oraz zaÅ‚atwienia sprawy w postÄ™powaniu podatkowym.”
PodstawÄ… wezwania jest natomiast na ogół art. 155 § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym „organ podatkowy może wezwać stronÄ™ lub inne osoby do zÅ‚ożenia wyjaÅ›nieÅ„, zeznaÅ„ lub dokonania okreÅ›lonej czynnoÅ›ci osobiÅ›cie, przez peÅ‚nomocnika lub na piÅ›mie, jeżeli jest to niezbÄ™dne dla wyjaÅ›nienia stanu faktycznego lub rozstrzygniÄ™cia sprawy.”
Zatem mimo, iż wezwanie zawierało błędną podstawę, wezwany powinien był na nie odpowiedzieć, chociaż oczywiście mógł również poprosić o podanie prawidłowej podstawy prawnej wezwania, którą z pewnością nie był art. 122 Ordynacji podatkowej.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?