Płatność z góry a faktura
Pytanie:
"Chcę uniknąć sytuacji, w której mam umowę, wykonuję jej część czy całość, a następnie muszę wystawić fakturę i czekać na wpłatę lub jej brak od odbiorcy. Chcę tak zaplanować umowę, by klient był zobowiązany do zapłaty z góry za jakiś etap realizacji umowy. Rozumiem, że nie jestem zobowiązany do wystawienia faktury, zanim klient nie zapłaci za usługę, która ma zostać wykonana dopiero po zapłacie za nią z góry?"
Odpowiedź prawnika: Płatność z góry a faktura
Zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10-12.
Jak stanowi § 10 ust. 1 i 3 wskazanego rozporządzenia, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę - fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy. Fakturę wystawia się również nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi każdą kolejną część należności (zaliczkę, przedpłatę, zadatek lub ratę).
Zatem jeśli podatnik umówi się z nabywcą na płatność z góry przed wykonaniem usługi (lub jej części), to konieczność wystawienia faktury powstanie nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy. W takiej sytuacji dopóki nabywca nie dokona wpłaty obowiązek wystawienia faktury nie wystąpi.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?