Minimalna powierzchnia biurowa na pracownika - wymogi BHP 2025

Pytanie klienta:

""Ile powierzchni biurowej musi przypadać na jednego pracownika zgodnie z przepisami BHP?""

Odpowiedź prawnika:

Minimalne wymogi dotyczące powierzchni biurowej na pracownika określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 roku w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, które pozostaje aktualne w 2025 roku (ze stosownymi zmianami)

Kluczowe definicje

Zgodnie z § 2 pkt 4 rozporządzenia, pomieszczeniem stałej pracy jest pomieszczenie, w którym łączny czas przebywania tego samego pracownika w ciągu jednej doby przekracza 4 godziny. Większość biur spełnia te kryteria.

Minimalne wymogi powierzchniowe

Według § 19 rozporządzenia, powierzchnia i wysokość pomieszczeń pracy powinny zapewniać spełnienie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem rodzaju wykonywanej pracy, stosowanych technologii oraz czasu przebywania pracowników.

Objętość pomieszczenia

Co najmniej 13 m2 wolnej objętości pomieszczenia na każdego jednocześnie zatrudnionego pracownika

Powierzchnia podłogi

Co najmniej 2 m? wolnej powierzchni podłogi na każdego pracownika (niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp.)

Uwaga!

Wymienione wymiary dotyczą wolnej przestrzeni - nie zajętej przez urządzenia techniczne, meble biurowe, sprzęt czy inne wyposażenie biura.

Dodatkowe wymogi dla pomieszczeń biurowych

Wysokość pomieszczenia

Minimalna wysokość pomieszczenia biurowego powinna wynosić co najmniej 3 metry. W przypadku zastosowania klimatyzacji, za zgodą wojewódzkiego inspektora sanitarnego, wysokość może być obniżona do 2,5 m. Taka sama wysokość (2,5 m) jest dopuszczalna, jeśli w pomieszczeniu pracują maksymalnie 4 osoby, a na każdą przypada co najmniej 15 m2 wolnej objętości

Szerokość przejść

Dojście do stanowiska pracy powinno mieć szerokość co najmniej 75 cm przy ruchu jednokierunkowym i 90 cm przy ruchu dwukierunkowym.

Nowoczesne wymogi ergonomiczne

Od listopada 2023 roku obowiązują także zaktualizowane przepisy dotyczące stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe, które rozszerzają wymogi ergonomiczne i dotyczą również praktykantów oraz stażystów.

Praktyczne zastosowanie

Przykład: W biurze o wysokości 3 m i powierzchni 20 m2 może jednocześnie pracować maksymalnie 10 osób (20 m? ÷ 2 m? = 10 osób), pod warunkiem że wolna objętość wynosi co najmniej 130 m2 (10 osób × 13 m2).

Obowiązki pracodawcy

Pracodawca jest zobowiązany do:

  • Zapewnienia odpowiedniej powierzchni i objętości pomieszczenia zgodnie z przepisami
  • Utrzymywania pomieszczeń w czystości i porządku
  • Przeprowadzania okresowych remontów i konserwacji
  • Zapewnienia odpowiedniego oświetlenia, temperatury (minimum 18°C) i wentylacji

Ważne!

Przepisy te są nadal aktualne w 2025 roku i mają zastosowanie do wszystkich pomieszczeń biurowych. Nieprzestrzeganie tych wymogów może skutkować sankcjami ze strony Państwowej Inspekcji Pracy.

Michał Włodarczyk - Radca Prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.