Prowadzenie ksiąg przez członka zarządu

Pytanie klienta:

""Sp. z o.o. nie zatrudnia na etacie nikogo. Prezes i wiceprezesi jako udziałowcy sprawują swoje funkcje bez wynagrodzenia. Jeden z wiceprezesów, z wyższym wykształceniem ekonomicznym, prowadzi księgi rachunkowe. Ze względu na skalę prowadzonej działalności nie przewiduje się zatrudniać nikogo na umowie o pracę. Czy wiceprezes może pełnić funkcję Głównego Księgowego bez jakiejkolwiek umowy? Jak to wygląda w kontekście zmienionej ustawy o rachunkowości odnośnie posiadania certyfikatu księgowego?""

Odpowiedź prawnika:

Zgodnie z art. 208 § 2 Kodeksu spółek handlowych, każdy członek zarządu ma prawo i obowiązek prowadzenia spraw spółki. Przy tym należy zauważyć, iż do prowadzenia spraw spółki należy niewątpliwie również prowadzenie ksiąg rachunkowych spółki. Zatem każdy z członków zarządu spółki – niezależnie od tego, czy jest zatrudniony przez spółkę i czy pobiera wynagrodzenie – jest uprawniony i obowiązany do prowadzenia ksiąg spółki.

Jak stanowi znowelizowany art. 76a ust. 1 ustawy o rachunkowości, który wejdzie w życie 1 stycznia 2009 r., usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych jest działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, polegającą na świadczeniu usług w zakresie czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 (czynności w zakresie rachunkowości jednostki).

Prowadzenie ksiąg spółki przez członka zarządu nie jest usługowym prowadzeniem ksiąg handlowych, stąd nie podlega ograniczeniom wynikającym z ustawy o rachunkowości, w tym konieczności uzyskania certyfikatu księgowego.

Piotr Geliński - Doradca podatkowy

Doradca podatkowy nr 10841; magister prawa (absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego).

Od 2002 r. zdobywał doświadczenie jako współpracownik znanych kancelarii prawnych i kancelarii doradztwa podatkowego. Od 2008 r. wykonuje zawód doradcy podatkowego obecnie w formie spółki doradztwa podatkowego;

Specjalizuje się w: udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień z zakresu obowiązków podatkowych; analizie obciążeń podatkowych i ich optymalizacji, planowaniu podatkowym; ocenie umów pod względem wynikających z nich obowiązków podatkowych; doradztwie w sporach z organami podatkowymi, podczas kontroli podatkowej i skarbowej oraz w postępowaniach z zakresu zobowiązań podatkowych, w tym także w postępowaniach sądowoadministracyjnych.