Przewóz na potrzeby własne zespołem pojazdów - tachograf i zaświadczenia

Pytanie klienta:

""Posiadam samochód o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 t oraz przyczepę o DMC 2600 kg. Pojazd wraz z przyczepą przeznaczony jest tylko i wyłącznie do przewozów towarów handlowych dla mojej firmy. Pragnę nadmienić, że zarówno pojazd jak i przyczepa są zarejestrowane imiennie na moją osobę. Działalność prowadzę jednoosobowo tzn. tylko i wyłącznie ja prowadzę w/w pojazd wraz z przyczepą. Czy poruszając się po drogach takim zestawem muszę posiadać tachograf? Czy jestem zobowiązany do przestrzegania limitów czasu jakie mogę spędzić "za kółkiem"? Jak przedstawia się sytuacja, gdy takim zestawem chcę dostarczać swój towar do odbiorców na terenie UE konkretnie Holandia? Czy muszę posiadać jakieś szczególne zezwolenie czy wystarczy zaświadczenie o transporcie na potrzeby własne?""

Odpowiedź prawnika:

Obowiązek posiadania tachografu w zespole pojazdów

Zgodnie z aktualnymi przepisami obowiązującymi w 2025 roku, jeśli pojazd (lub zespół pojazdów) ma dopuszczalną masę całkowitą powyżej 3,5 tony i wykonuje przewóz międzynarodowy (nawet niezarobkowy) to musi być wyposażony w tachograf.

W Pana przypadku zespół składający się z samochodu o DMC 3,5 t oraz przyczepy o DMC 2,6 t ma łączną dopuszczalną masę całkowitą 6,1 tony, co oznacza przekroczenie progu 3,5 tony.

Ważne zmiany w 2025 roku

Od 1 stycznia 2025 roku w Polsce obowiązują nowe przepisy dotyczące tachografów. Wszystkie pojazdy uczestniczące w międzynarodowym transporcie drogowym muszą być wyposażone w inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2). Do 28 lutego 2025 roku obowiązuje okres przejściowy, w którym służby kontrolne skupiają się na edukowaniu kierowców, rezygnując z nakładania kar finansowych.

Wyjątki dla przewozu niezarobkowego

Zgodnie z art. 3 lit. h rozporządzenia WE 561/2006, wyjątek dotyczy "pojazdów lub zespołaów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony używanych do niehandlowego przewozu rzeczy". 

Niehandlowy przewóz drogowy oznacza przewóz dokonywany przez osobę fizyczną, który nie jest związany z wykonywaną przez tę osobę działalnością gospodarczą. Przewóz taki, aby być uznanym za niehandlowy nie może być wykonywany w ramach działalności pomocniczej w stosunku do podstawowej działalności gospodarczej. Pojęcie niehandlowego przewozu rzeczy należy interpretować w ten sposób, że obejmuje ono przewóz rzeczy dokonywany przez osobę fizyczną na własny rachunek i jedynie w czasie wolnym. Oznacza to, że wyłączenie z art. 3 lit. h rozporządzenia nie obejmuje przewozów na potrzeby własne wykonywanych pomocniczo do prowadzonej działalności gospodarczej również zespołami pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 7,5 tony. [?] niehandlowy przewóz w żaden sposób nie może być związany, nawet ubocznie, z prowadzeniem działalności gospodarczej (wyrok WSA w Olsztynie z dnia 15 stycznia 2019 r. syg. akt II SA/Ol 866/18).


Pojęcie ?przewozu niehandlowego? zostało zdefiniowane w art. 4 lit. r rozporządzenia (WE) nr 561/200 - zgodnie z art. 4 lit. r rozporządzenia (WE) nr 561/2006 niehandlowy przewóz oznacza "każdy przewóz drogowy inny niż przewóz zarobkowy lub na potrzeby własne, za który nie otrzymuje się bezpośredniego ani pośredniego wynagrodzenia i który nie generuje bezpośrednio ani pośrednio żadnego dochodu dla kierowcy pojazdu ani nikogo innego oraz który nie ma związku z działalnością zawodową ani zarobkową.?

Limity czasu jazdy

W przypadku pojazdu o DMC powyżej 7,5 tony nie ma podstaw do jakichkolwiek zwolnień z obowiązku rejestrowania czasu pracy kierowcy, czyli stosowania tachografu. Oznacza to, że w Pana przypadku, prowadząc zespół o łącznej DMC 6,1 tony, będzie Pan zobowiązany do:

1. Używania tachografu

Obowiązkowe jest posiadanie i używanie tachografu cyfrowego drugiej generacji

2. Przestrzegania limitów czasu jazdy

Stosowanie przepisów rozporządzenia 561/2006 dotyczących czasu prowadzenia pojazdu i przerw

3. Rejestracji aktywności

Prowadzenie dokumentacji czasu pracy zgodnie z przepisami unijnymi

Zaświadczenia na przewóz na potrzeby własne

Transport krajowy

Do wykonywania przewozu na potrzeby własne na terytorium Polski potrzebne jest zaświadczenie na krajowy niezarobkowy przewóz drogowy, które wydaje starosta właściwy dla siedziby firmy.

Warunki przewozu na potrzeby własne

Przewóz musi spełniać łącznie następujące warunki:

  • Pojazdy są prowadzone przez przedsiębiorcę lub jego pracowników
  • Przedsiębiorca ma tytuł prawny do dysponowania pojazdami
  • Rzeczy przewożone są własnością przedsiębiorcy lub zostały przez niego sprzedane, kupione, wyprodukowane itp.
  • Transport służy potrzebom przedsiębiorstwa
  • Nie jest przewozem zarobkowym

Transport międzynarodowy do Holandii

Do wykonywania przewozu na potrzeby własne z przekroczeniem granicy Polski potrzebne jest zaświadczenie na międzynarodowy niezarobkowy przewóz drogowy, które wydaje Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD).

Uwaga na interpretację przez ITD

Transport na potrzeby własne może być potraktowany przez ITD jako zwykły transport, jeśli zostanie złamany chociażby jeden warunek dotyczący przewozu na potrzeby własne, wówczas ITD może zażądać okazania Licencji Wspólnotowej.

Procedura uzyskania zaświadczeń

Zaświadczenie krajowe

Składa się wniosek w starostwie powiatowym. Koszt: 500 zł za zaświadczenie + 100 zł za każdy wypis

Zaświadczenie międzynarodowe

Składa się wniosek PWR1 w GITD, al. Jerozolimskie 94, Warszawa. Opłaty zależą od okresu ważności

Podsumowanie dla Pana sytuacji

Konieczne dokumenty i wyposażenie:

  1. Tachograf cyfrowy G2V2 - obowiązkowy dla zespołu pojazdów o DMC > 3,5 t
  2. Zaświadczenie krajowe - dla transportu po Polsce (starosta)
  3. Zaświadczenie międzynarodowe - dla transportu do Holandii (GITD)
  4. Karta kierowcy - do obsługi tachografu cyfrowego
  5. Przestrzeganie limitów czasu jazdy - zgodnie z rozporządzeniem 561/2006

W związku z tym należy stwierdzić, iż w opisanej sytuacji  nie jest Pan zwolniony z obowiązku posiadania tachografu i przestrzegania limitów czasu pracy kierowcy.

Michał Włodarczyk - Radca Prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.