Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z art. 577 kodeksu cywilnego w wypadku, gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że wystawca dokumentu (gwarant) jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji. Jeżeli w gwarancji nie zastrzeżono innego terminu, termin wynosi jeden rok licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana. Jeżeli w gwarancji inaczej nie zastrzeżono, odpowiedzialność z tytułu gwarancji obejmuje tylko wady powstałe z przyczyn tkwiących w sprzedanej rzeczy. Z kolei zgodnie z art. 581 jeżeli w wykonaniu swoich obowiązków gwarant dostarczył uprawnionemu z gwarancji zamiast rzeczy wadliwej rzecz wolną od wad albo dokonał istotnych napraw rzeczy objętej gwarancją, termin gwarancji biegnie na nowo od chwili dostarczenia rzeczy wolnej od wad lub zwrócenia rzeczy naprawionej. Jeżeli gwarant wymienił część rzeczy, przepis powyższy stosuje się odpowiednio do części wymienionej. W innych wypadkach termin gwarancji ulega przedłużeniu o czas, w ciągu którego wskutek wady rzeczy objętej gwarancją uprawniony z gwarancji nie mógł z niej korzystać. Z powyższego jasno wynika, że na czas wykonywania naprawy prawo nie przewiduje dla gwaranta obowiązku dostarczenia rzeczy wolnej od wady. Termin do naprawienia danej rzeczy nie jest określony prawe, a może wynikać jedynie z umowy sprzedaży jak również z dostarczanych niekiedy przez sprzedawców warunków gwarancji. Niestety nie istnieją jakieś nadzwyczajne środki wyegzekwowania zachowania wyznaczonego terminu naprawy. Ponadto nie bardzo zrozumiałym jest dla nas pojęcie "warunkowego" przyjęcia do naprawy. Gwarant zobowiązany jest przyjąć do naprawy każdy dostarczony przez nabywcę sprzęt znajdujący się w okresie ochrony gwarancyjnej. Inną kwestią jednak jest pozytywne rozpatrzenie zgłoszenia gwarancyjnego.