Roszczenia z tytułu gwarancji

Pytanie:

"Jakie prawa ma kupiec w wypadku oddania produktu (elektronika) na gwarancje? Jaki jest maksymalny czas naprawy? Czego mogę oczekiwać, jeśli ten czas zostanie przekroczony? Czy ma to jakieś znaczenie, że produkt został przyjęty "warunkowo"?"

Odpowiedź prawnika: Roszczenia z tytułu gwarancji

Zgodnie z art. 577 kodeksu cywilnego w wypadku, gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że wystawca dokumentu (gwarant) jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji. Jeżeli w gwarancji nie zastrzeżono innego terminu, termin wynosi jeden rok licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana. Jeżeli w gwarancji inaczej nie zastrzeżono, odpowiedzialność z tytułu gwarancji obejmuje tylko wady powstałe z przyczyn tkwiących w sprzedanej rzeczy. Z kolei zgodnie z art. 581 jeżeli w wykonaniu swoich obowiązków gwarant dostarczył uprawnionemu z gwarancji zamiast rzeczy wadliwej rzecz wolną od wad albo dokonał istotnych napraw rzeczy objętej gwarancją, termin gwarancji biegnie na nowo od chwili dostarczenia rzeczy wolnej od wad lub zwrócenia rzeczy naprawionej. Jeżeli gwarant wymienił część rzeczy, przepis powyższy stosuje się odpowiednio do części wymienionej. W innych wypadkach termin gwarancji ulega przedłużeniu o czas, w ciągu którego wskutek wady rzeczy objętej gwarancją uprawniony z gwarancji nie mógł z niej korzystać. Z powyższego jasno wynika, że na czas wykonywania naprawy prawo nie przewiduje dla gwaranta obowiązku dostarczenia rzeczy wolnej od wady. Termin do naprawienia danej rzeczy nie jest określony prawe, a może wynikać jedynie z umowy sprzedaży jak również z dostarczanych niekiedy przez sprzedawców warunków gwarancji. Niestety nie istnieją jakieś nadzwyczajne środki wyegzekwowania zachowania wyznaczonego terminu naprawy. Ponadto nie bardzo zrozumiałym jest dla nas pojęcie "warunkowego" przyjęcia do naprawy. Gwarant zobowiązany jest przyjąć do naprawy każdy dostarczony przez nabywcę sprzęt znajdujący się w okresie ochrony gwarancyjnej. Inną kwestią jednak jest pozytywne rozpatrzenie zgłoszenia gwarancyjnego.


Michał Włodarczyk

Radca prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • Luck 2012-06-11 00:26:14

    niop...do "z.. śmierci", sam mam podobny problem bo reklamowałem z tytułu gwarancji a nie ustawy...pozdrawiam u życzę Tobie i sobie nie byc an przysżły raz naiwnym

  • net3 2012-06-09 12:12:45

    Ble ble ble i nic z tego nie wynika i w dalszym ciągu nie wiadomo ile mam czekać na usunięcie usterki od dnia zareklamowania.


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika