Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Ordynacja podatkowa nic nie stanowi odnośnie rozliczenia podatku od towarów i usług (VAT) spadkodawcy. Z kolei ustawa o VAT stanowi tylko, że zgłoszenia o zaprzestaniu działalności w wyniku śmierci podatnika dokonuje jego następca prawny (art. 96 ust. 7). Zgłoszenie to stanowi podstawę do wykreślenia z rejestru jako podatnika VAT. Z kolei z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT wynika, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Zatem z literalnego brzmienia przepisów wynikałoby, że skoro spadkodawca z chwilą śmierci przestał być zarejestrowanym podatnikiem VAT, a spadkobierca jeszcze nie był zarejestrowany, to żadna z tych osób nie ma prawa odliczenia VAT od faktur otrzymanych w okresie od śmierci spadkodawcy do zarejestrowania spadkobiercy dla celów VAT.
Nie mniej jednak wydaje się, iż spadkobierca jako sukcesor kontynuujący prowadzenie działalności gospodarczej zmarłego spadkodawcy powinien mieć prawo rozliczenia VAT z faktur otrzymanych po śmierci spadkodawcy, a przed zarejestrowaniem własnej działalności i zarejestrowaniem się dla celów VAT. Ciągłość jest bowiem istotą kontynuacji działalności gospodarczej.
Ponieważ jednak brak jednoznacznych interpretacji organów podatkowych i wypowiedzi doktryny w tym zakresie, aby mieć pewność prawidłowości rozliczenia podatku VAT, podatnik powinien zwrócić się do właściwego naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o udzielenie interpretacji w tym zakresie (na podstawie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej).
Więcej informacji na ten temat można znaleźć w następujących opracowaniach:
-
Przejęcie firmy w przypadku smierci przedsiębiorcy