Rozliczenie faktur po śmierci przedsiębiorcy

Pytanie:

"Żona po śmierci męża przejęła przedsiębiorstwo. Jednak między śmiercią przedsiębiorcy a wpisem do ewidencji działalności firmy żony jest różnica trzech tygodni. W takim przypadku co zrobić z fakturami, które w tym okresie przychodziły na firmę męża (są to faktury m.in. za leasing operacyjny samochodów, za telefony itp.). W tym okresie było wystawionych również jeszcze kilka faktur (odbiór towaru z kontrahentami był ustalony wcześniej). Jak rozliczyć do celów podatkowych i VAT faktury wystawione w tym okresie? Czy rozliczyć je na konto firmy męża, czy na konto firmy żony?"

Odpowiedź prawnika: Rozliczenie faktur po śmierci przedsiębiorcy

Ordynacja podatkowa nic nie stanowi odnośnie rozliczenia podatku od towarów i usług (VAT) spadkodawcy. Z kolei ustawa o VAT stanowi tylko, że zgłoszenia o zaprzestaniu działalności w wyniku śmierci podatnika dokonuje jego następca prawny (art. 96 ust. 7). Zgłoszenie to stanowi podstawę do wykreślenia z rejestru jako podatnika VAT. Z kolei z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT wynika, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Zatem z literalnego brzmienia przepisów wynikałoby, że skoro spadkodawca z chwilą śmierci przestał być zarejestrowanym podatnikiem VAT, a spadkobierca jeszcze nie był zarejestrowany, to żadna z tych osób nie ma prawa odliczenia VAT od faktur otrzymanych w okresie od śmierci spadkodawcy do zarejestrowania spadkobiercy dla celów VAT.

Nie mniej jednak wydaje się, iż spadkobierca jako sukcesor kontynuujący prowadzenie działalności gospodarczej zmarłego spadkodawcy powinien mieć prawo rozliczenia VAT z faktur otrzymanych po śmierci spadkodawcy, a przed zarejestrowaniem własnej działalności i zarejestrowaniem się dla celów VAT. Ciągłość jest bowiem istotą kontynuacji działalności gospodarczej.

Ponieważ jednak brak jednoznacznych interpretacji organów podatkowych i wypowiedzi doktryny w tym zakresie, aby mieć pewność prawidłowości rozliczenia podatku VAT, podatnik powinien zwrócić się do właściwego naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o udzielenie interpretacji w tym zakresie (na podstawie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej).

Więcej informacji na ten temat można znaleźć w następujących opracowaniach:


Piotr Geliński

Doradca podatkowy

Doradca podatkowy nr 10841; magister prawa (absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego).

Od 2002 r. zdobywał doświadczenie jako współpracownik znanych kancelarii prawnych i kancelarii doradztwa podatkowego. Od 2008 r. wykonuje zawód doradcy podatkowego obecnie w formie spółki doradztwa podatkowego;

Specjalizuje się w: udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień z zakresu obowiązków podatkowych; analizie obciążeń podatkowych i ich optymalizacji, planowaniu podatkowym; ocenie umów pod względem wynikających z nich obowiązków podatkowych; doradztwie w sporach z organami podatkowymi, podczas kontroli podatkowej i skarbowej oraz w postępowaniach z zakresu zobowiązań podatkowych, w tym także w postępowaniach sądowoadministracyjnych.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika