Ryczałt a dowody zakupu towarów
Pytanie:
"Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą w zakresie handlu obwoźnego odzieży powinna mieć udokumentowany zakup towaru. Ta osoba rozlicza się na zasadzie ryczałtu. Jakie są zasady dokumentowania zakupu towaru i co powinna dokumentować?"
Odpowiedź prawnika: Ryczałt a dowody zakupu towarów
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy oraz spółki, których wspólnicy są opodatkowani w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, są obowiązani posiadać i przechowywać dowody zakupu towarów, prowadzić wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, ewidencję wyposażenia oraz, odrębnie za każdy rok podatkowy, ewidencję przychodów, zwaną dalej "ewidencją", z zastrzeżeniem ust. 3 i 3a.
Jak stanowi art. 15 ust. 4 wskazanej ustawy, ewidencję oraz dowody, na podstawie których są dokonywane wpisy do ewidencji, a także dowody zakupu, o których mowa w ust. 1, należy przechowywać w miejscu wykonywania działalności lub, jeżeli działalność jest prowadzona w formie spółki, w miejscu wskazanym przez podatnika lub podatników - jako ich siedziba, albo w biurze rachunkowym, któremu zostało powierzone prowadzenie ewidencji.
Przepisy nie precyzują, jakie dowody zakupu towarów podatnik powinien posiadać i przechowywać. Wydaje się jednak, iż w przypadku zakupu towarów od podatników VAT powinny to być oryginały faktur VAT, a od podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, ale nie będących podatnikami VAT – rachunki.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?