Skrzynki pocztowe
Pytanie:
"Jestem członkiem spółdzielni mieszkaniowej. Na klatce schodowej zarządca zamontował skrzynkę pocztową, która w moim przekonaniu nie spełnia wymogów ujętych w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dn. 24.09.2003 r. w sprawie nadawczych skrzynek pocztowych. Ze skrzynki można bez większego problemu wyjąć korespondencję palcami, nie mówiąc o prostych narzędziach. Spółdzielnia odmówiła wymiany, twierdząc, że skrzynka w/w wymogi spełnia, choć bardzo łatwo udowodnić , że jest to nieprawda. Stwierdza się ponadto przypadki zaginięcia korespondencji. Gdzie mogę zaskarżyć decyzję Zarządu i Rady Nadzorczej Spółdzielni?"
Odpowiedź prawnika: Skrzynki pocztowe
Zakładając, że odpowiedź otrzymał Pan jednocześnie od Rady Nadzorczej i Zarządu, należałoby w pierwszej kolejności przeanalizować statut czy też regulamin działania organów spółdzielni. Zgodnie z art. 32 Prawa spółdzielczego (Dz. U. 2003 Nr 188 poz. 1848) statut może stanowić, że w określonych sprawach między członkiem a spółdzielnią członkowi przysługuje prawo odwołania się od uchwały organu spółdzielni do innego organu wskazanego w statucie w postępowaniu wewnątrzspółdzielczym. W tym wypadku statut powinien określać zasady i tryb postępowania wewnątrzspółdzielczego. Niezbędne będzie zatem przeanalizowanie statutu. Zgodnie z art. 8¹ § 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych członek spółdzielni ma prawo otrzymania odpisów statutów, regulaminów, kopii uchwał organów spółdzielni. Dokumenty te powinny być również dostępne na stronie internetowej spółdzielni. Możliwe jest również poruszenie problemu skrzynek na zebraniu członków spółdzielni i wnioskowanie o podjęciu stosownej uchwały nakazującej wymianę skrzynek na koszt władz spółdzielni. Warto też wskazać, że zgodnie z art. 58 Prawa spółdzielczego członek zarządu i rady ponosi wobec spółdzielni odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną działaniem lub zaniechaniem sprzecznym z prawem lub postanowieniami statutu, chyba, że nie ponosi winy. Jeżeli więc możliwe będzie udowodnienie, że osoby odpowiedzialne za wymianę skrzynek nie dołożyły należytej staranności możliwe będzie dochodzenie od niej kosztów, jakie wiązać się będą z zamontowaniem nowych skrzynek. Zastrzeżenia można także zgłosić do Departamentu Pocztowego Urzędu Komunikacji Elektronicznej - to ten Urząd sprawuje nadzór nad prawidłowym wykonywaniem obowiązków wynikających z ustawy Prawo pocztowe i cytowanego przez Pana rozporządzenia.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?