Społeczna Inspekcja Pracy
Pytanie:
"Chciałbym otrzymać informacje dotyczące społecznej inspekcji pracy: jakie posiada uprawnienia, obowiazki; czy istnieje przelicznik, ilu pracowników przypada na jednego inspektora; czy związek zawodowy powinien gdzieś zgłosić fakt wybrania społecznej inspekcji pracy; czy nadal na pracodawcy ciąży obowiązek pokrywania kosztów tej inspekcji? "
Odpowiedź prawnika: Społeczna Inspekcja Pracy
Na podstawie przepisów Ustawy z 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy inspektorzy pracy mają prawo:
-
kontrolować stan budynków, maszyn, urządzeń technicznych i sanitarnych oraz procesy technologiczne z punktu widzenia bezpieczeństwa i higieny pracy;
-
kontrolować przestrzeganie przepisów prawa pracy, w tym postanowień układów zbiorowych i regulaminów pracy, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem, młodocianych i osób niepełnosprawnych, urlopów i czasu pracy, świadczeń z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych,
-
uczestniczyć w kontroli przestrzegania w zakładzie pracy przepisów dotyczących ochrony środowiska naturalnego,
-
brać udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, zgodnie z przepisami prawa pracy,
-
brać udział w analizowaniu przyczyn powstawania wypadków przy pracy, zachorowań na choroby zawodowe i inne schorzenia wywołane warunkami środowiska pracy oraz kontrolować stosowanie przez zakłady pracy właściwych środków zapobiegawczych,
-
uczestniczyć w przeprowadzaniu społecznych przeglądów warunków pracy,
-
opiniować projekty planów poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy i planów rehabilitacji zawodowej oraz kontrolować realizację tych planów,
-
podejmować działania na rzecz aktywnego udziału pracowników zakładów pracy w kształtowaniu właściwych warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz oddziaływać na przestrzeganie przez pracowników przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
-
wykonywać inne zadania określone w ustawie i w przepisach szczególnych.
Brak jest przelicznika, o którym mowa w pytaniu. Społeczną inspekcję pracy w zakładzie pracy tworzą bowiem: zakładowy społeczny inspektor pracy - dla całego zakładu pracy, oddziałowi (wydziałowi) społeczni inspektorzy pracy - dla poszczególnych oddziałów (wydziałów) oraz grupowi społeczni inspektorzy pracy - dla komórek organizacyjnych oddziałów (wydziałów).
Społeczny inspektor pracy jest pracownikiem zakładu pracy, w którym działa, stąd oczywistym jest, iż koszty jego działalności ponosi pracodawca - art. 14 ust. 2 ustawy przewiduje wyraźnie, iż koszty związane z działalnością społecznej inspekcji pracy ponosi zakład pracy.
Co do wyboru społecznych inpektorów pracy, ustawa przewiduje, iż są oni wybierani i odwoływani przez pracowników zakładu pracy na okres 4 lat. Zakładowych i oddziałowych (wydziałowych) społecznych inspektorów pracy wybiera:
- w zakładach pracy lub oddziałach (wydziałach) liczących do 300 pracowników - ogólne zebranie pracowników zakładu pracy lub oddziału (wydziału),
- w zakładach pracy lub oddziałach (wydziałach) liczących powyżej 300 pracowników:
a) zakładowego społecznego inspektora pracy - zebranie oddziałowych (wydziałowych) i grupowych społecznych inspektorów pracy,
b) oddziałowego (wydziałowego) społecznego inspektora pracy - zebranie grupowych społecznych inspektorów pracy.
Grupowych społecznych inspektorów pracy wybiera zaś ogólne zebranie pracowników komórek organizacyjnych oddziału (wydziału).
Ustawa nie przewiduje obowiązku zgłoszenia powołania społecznych inspektorów pracy.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?