Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Niestety, naszym zdaniem w Pana sytuacji nie będą mieć zastosowania przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego dotyczące ugody administracyjnej. Instytucja ta znajduje bowiem zastosowanie w przypadku toczącego się postępowania administracyjnego, i zawierana jest pomiędzy stronami postępowania - w niniejszym przypadku taka sytuacja nie zachodzi - nie toczy się bowiem żadne, konkretne postępowanie administracyjne pomiędzy Panem a sąsiadem.Opisaną sytuację należy raczej rozpatrzyć z punktu widzenia odpowiedzialności gminy za zadania własne.
Jak wynika z art. 5 ust. 5 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, obowiązki utrzymania czystości i porządku na terenach innych niż wymienione w ust. 1-4 (a więc właśnie należące do gminy - czyli w zakresie pasa zieleni należącego do gminy również - przyp. red.) należą do gminy. Do obowiązków gminy należy także uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników, jeżeli gmina pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów samochodowych na takim chodniku, oraz zbieranie i pozbycie się odpadów zgromadzonych w urządzeniach do tego przeznaczonych umieszczonych na tym chodniku i utrzymanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
Jak więc wynika z powyższego obowiązkiem gminy jest zapewnienie czystości i porządku na terenach należących do gminy.
Zadanie to stanowi zadnie własne gminy (art. 7 ust. 1 pkt. 3 ustawy o samorządzie gminnym) a to z kolei ma znaczenie z punktu widzenia odpowiedzialności za niewykonywanie obowiązków.
Organem wykonawczym gminy jest wójt, burmistrz, bądź też prezydent miasta (tak przepis art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym) natomiast w realizacji zadań własnych gminy wójt podlega wyłącznie radzie gminy (art. 30 ust. 3 ustawy o samorządzie terytorialnym).
Z powyższego wynika więc, iż odpowiedzialność za takie a nie inny stan rzeczy ponowi burmistrz i to jego należy pociągnąć do odpowiedzialności za nierealizowanie zadań własnych gminy - brak utrzymania porządku w gminie.
W opisanej sprawie przysługuje więc Panu skarga do rady gminy za niewykonywanie (zaniechanie wykonywania) przez burmistrza obowiązków wynikających z ustawy.
Jak bowiem wskazuje przepis art. 227 k.p.a., przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności wójta (burmistrza lub prezydenta miasta) i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw określonych w pkt. 2 ( a więc zadań zleconych) - jest rada gminy.
W niniejszej sytuacji przysługuje Panu skarga do Rady Gminy na zaniechanie burmistrza.