Umieszczenie reklamy na chodniku
Pytanie:
"Straż Miejska udzieliła mi upomnienia, że umieściłam przed swoim sklepem na chodniku tzw. "potykacz" - rozkładaną reklamę wielkości plakatu, jakie powszechnie ustawia się przed sklepami, restauracjami itp. Chodnik ma ok. 2m szerokości. Reklama stała ok. 0,5m od krawężnika, a więc od drogi. Nie utrudniała ruchu pieszym, a tym bardziej ruchu samochodowego. Sklep znajduje się w wynajmowanym przeze mnie lokalu. Skoro płacę podatek od nieruchomości (włącznie z chodnikiem, który np. zimą muszę odśnieżać), to dlaczego powinnam płacić opłatę za umieszczenie reklamy w pasie drogowym jeżeli: 1. reklama stała na chodniku, blisko sklepu, a nie drogi 2. część chodnika przed sklepem jest również przeze mnie "wynajmowana", skoro muszę o niego dbać, więc jest już "zapłacony"."
Odpowiedź prawnika: Umieszczenie reklamy na chodniku
Na wstępie należy wyjaśnić pojęcie chodnika jest to bowiem część drogi przeznaczona do ruchu pieszych. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrasrtruktury za umieszczenie reklam o powierzchni nieprzekraczającej 1 m2 umieszczonej nad lub na obiekcie, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza, zawierającej tylko informacje o prowadzonej działalności opłata wynosi 0,50 zł. za każdy dzień. Jeżeli reklama zawiera informacje o gminie, powiecie lub województwie (np. plany, mapy, tablice) opłata wynosi 0,10 zł. Zamieszczenie innej reklamy kosztuje 21,80 zł. Dla reklam świetlnych i podświetlanych stawkę opłaty podwyższa się o 100%. Warto też przytoczyć roziwiązanie Naczelnego Sądu Administracyjnego w tej sprawie, który twierdzi, że umieszczenie reklamy w pasie drogowym wymaga uzyskania uprzedniego zezwolenia, zaś przez pas drogowy należy rozumieć nie tylko powierzchnię drogi, ale także określoną przestrzeń nad tą powierzchnią.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?