Unormowanie korzystania ze służbowych telefonów
Pytanie:
"W firmie pracownicy i zleceniobiorcy korzystają z telefonów służbowych. Czy pracodawca ma obowiązek wprowadzenia w firmie regulaminu korzystania z telefonów służbowych i czy z pracownikami musi zawrzeć umowę o korzystanie ze służbowego telefonu (proszę o podanie podstawy prawnej) oraz jakie są ewentualnie konsekwencje i zagrożenia, gdy w firmie nie ma takich dokumentów? "
Odpowiedź prawnika: Unormowanie korzystania ze służbowych telefonów
Jedną z cech zatrudnienia pracowniczego jest to, że pracownik wykonuje pracę przy pomocy sprzętu należącego do pracodawcy. Jednakże to do pracodawcy należy troska o jego konserwację i ubezpieczenie oraz ponoszenie kosztów eksploatacji. Powszechnie obowiązujące przepisy prawa pracy (Kodeks pracy, odrębne ustawy oraz przepisy wykonawcze) nie normują zasad korzystania przez pracownika ze sprzętu służbowego. Kodeks pracy zwiera jedynie przepisy dotyczące odpowiedzialności materialnej pracownika za szkodę w mieniu pracodawcy. Brak jest natomiast uregulowań szczegółowych, które dotyczyłyby konkretnych zasad korzystania przez pracownika ze wspomnianego sprzętu. Nie oznacza to jednak, że pracodawca nie może tych kwestii uregulować na poziomie zakładu pracy – w stosownym regulaminie lub w umowie. Nie ma też przeszkód, aby zasady korzystania ze sprzętu służbowego określić w już obowiązujących przepisach zakładowych lub w umowie o pracę. Pamiętać jednak należy, że w takim jednak wypadku każda modyfikacja tych zasad będzie wymagała zmiany regulacji zakładowych lub umowy o pracę.
Trzeba również podkreślić, że regulamin lub umowa w sprawie korzystania ze sprzętu służbowego nie może przewidywać postanowień, które naruszają bezwzględnie obowiązujące zasady i przepisy prawa pracy. Przykładowo, nie można we wspomnianym regulaminie lub umowie ustalić, że pracownik wyraża "z góry" zgodę na potrącanie z jego wynagrodzenia ewentualnych kosztów korzystania z telefonu komórkowego w celach prywatnych lub rozmów wykorzystanych ponad przyznany limit.
Podobnie nie można przyjąć, iż w każdym przypadku uszkodzenia służbowego sprzętu pracownik będzie zobowiązany pokryć całość szkody. Pełna odpowiedzialność za szkodę występuje tylko w przypadku powierzenia pracownikowi mienia lub umyślnego wyrządzenia w nim szkody. Jeżeli więc mienie nie zostanie prawidłowo powierzone, to odpowiedzialność odszkodowawcza będzie ograniczona na zasadach określonych w art. 114 ? 121 z ind. 1 Kodeksu pracy, a więc w wysokości maksymalnie do 3 miesięcznego wynagrodzenia, niezależnie od zapisów umowy czy regulaminu.
Natomiast w przypadku umowy zlecenia, kwestia korzystania z telefonów służbowych mieści się wyłącznie w sferze umownej, pomiędzy zleceniobiorcą a zleceniodawcą.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?