Uprawnienia pracownika w razie upadłości zakładu

Pytanie:

"Jak zmienia się sytuacja pracownika w zakładzie, który ogłosi upadłość? Przed likwidacją przysługuje mi 3 miesięczny okres wypowiedzenia, dostałbym również odprawę, z tytułu ustawy o zwolnieniach zbiorowych, gdyż tylko takie zwolnienia mają miejsce w zakładzie, w którym pracuję. Czy ogłoszenie likwidacji pozbawia mnie tych przywilejów?"

Odpowiedź prawnika: Uprawnienia pracownika w razie upadłości zakładu

Sposób rozwiązywania stosunku pracy z pracownikami w sytuacji ogłoszenia upadłości zakładu pracy reguluje ustawa o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy. Art. 7a powołanej ustawy szczegółowo reguluje zasady rozwiązywania stosunków pracy w sytuacji ogłoszenia upadłości pracodawcy. Rozwiązanie to może być dokonane przez syndyka masy upadłościowej, który w tym celu powinien zawiadomić pracownika o tym fakcie na piśmie. Wówczas pracownik może w przeciągu 5 dniu zgłosić swój sprzeciw. Jest to szczególna podstawa rozwiązania stosunku pracy. Rozwiązanie następuje w tym momencie bez zachowania ustawowych terminów wypowiedzenia. Pracownikowi niezależnie od należnej mu odprawy przysługuje dodatkowe odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za okres wypowiedzenia. Ponadto, o zamiarze rozwiązania stosunku pracy z pracownikami, syndyk powinien zawiadomić zakładową organizację związkową, która ma prawo w przeciągu 5 dni od zawiadomienia wyrazić swoją opinię. Rozwiązanie stosunku pracy w analizowanym przypadku uznaje się jako rozwiązanie pracy za wypowiedzeniem dokonanym przez zakład pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy. W razie braku środków na wypłatę należnych pracownikom roszczeń, środki te zostaną wypłacone z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

 


Michał Włodarczyk

Radca prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • andrew 2012-07-26 12:21:58

    a jak to sie ma za granica? dokladnie chodzi o irlandie. firma X oglosila upadlosc. sadownie przyznano mu XXX odszkodowania. jaki jest okres wyplaty tego odszkodowania? po jakim czasie i czy jest tego sens, by posadzic kogokolwiek o zaplacenie odsetek za zwloke w wyplacie?

  • ZOFIA 2012-05-08 11:08:14

    JEŻELI FIRMANIE NIE PŁACI ZUS W RAZIE UPADŁOŚCI KTO UREGULUJE PŁATNOŚCI W ZUS. CZY ZALEGŁE URLOPY BĘDA ROZLICZONE ,I JAKI OKRES WYPOWIEDZENIA JEST DLA PRACOWNIKA Z 12-LETNIM STAŻEM.


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika