Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie. W związku z tym nie należy jej mylić z uregulowaną przepisami kodeksu pracy umową o pracę. Nie można więc określać przyjmującego zlecenie jako "osoby zatrudnionej na umowę zlecenia", poprzez zawarcie umowy zlecenia nie nabywa on bowiem statusu pracownika (pozostaje tylko i wyłącznie przyjmującym zlecenie). W zwiazku z nieposiadaniem przez przyjmującego zlecenie statusu pracownika, przyjmujący zlecenie nie będzie uprawniony do otrzymywania jakichkolwiek świadczeń pracowniczych (świadczenia te związane są bowiem wyłącznie ze stosunkiem pracy, a nie umową zlecenia). Należy więc uznać, że nie będzie miał prawa do urlopu wypoczynkowego (i związanego z tym wynagrodzenia za urlop) a także prawa do otrzymywania jakichkolwiek świadczeń socjalnych.