Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z art. 129b Prawa o ruchu drogowym kontrola ruchu drogowego w miastach, które utworzyły straż miejską może być wykonywana przez strażników w zakresie określonym w ust. 2 wskazanego artykułu. Strażnicy mają więc prawo wykonywać kontrolę ruchu drogowego wobec:
a) kierującego pojazdem
niestosującego się do zakazu ruchu w obu kierunkach, określonego odpowiednim znakiem drogowym
naruszającego przepisy ruchu drogowego, w przypadku ujawnienia i zarejestrowania czynu przy użyciu urządzeń działających samoczynnie
b) uczestnika ruchu naruszającego przepisy o
zatrzymaniu lub postoju pojazdów
ruchu motorowerów, rowerów, pojazdów zaprzęgowych oraz o jeździe wierzchem lub pędzeniu zwierząt
ruchu pieszych
Strażnik miejski wykonując swoje zadania związane z czuwaniem nad porządkiem i kontrolą ruchu drogowego ma prawo do dokonywania czynności wyjaśniających w oparciu o przepisy Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenie. Czynności wyjaśniające, zgodnie z art. 54 kpsw, przeprowadza się w celu ustalenia czy istnieją podstawy do wystąpienia z wnioskiem o ukaranie oraz zebrania danych niezbędnych do sporządzenia tego wniosku. W ich ramach istnieje obowiązek niezwłocznego przesłuchania osoby, co do której istnieje uzasadniona podstawa do sporządzenia przeciwko niej wniosku o ukaranie. Tak więc Straż Miejska na pewno miała podstawy prawne, aby wezwać Pana do stawienia się na przesłuchanie, czy istnieją podstawy faktyczne to trudno nam oceniać.
Art. 54 § 7 kpsw stanowi, że można odstąpić od przesłuchania, jeżeli byłoby ono połączone ze znacznymi trudnościami; osoba ta może nadesłać wyjaśnienia do właściwego organu w terminie 7 dni od odstąpienia od przesłuchania, o czym należy ją pouczyć. Odstąpienie od przesłuchania oraz pouczenie dokumentuje się notatką urzędową. Najczęściej takie trudności mogą występować w sprawach o wykroczenia drogowe popełnione przez sprawcę, który czasowo opuszcza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Znaczne trudności w przeprowadzeniu czynności przesłuchania nie powinny eliminować tego przesłuchania w sytuacji, gdy sprawa kwalifikuje się do rozpoznania w postępowaniu przyspieszonym i gdy tylko to postępowanie może być skuteczne (Lewiński Janusz „Najnowsze wydanie: Komentarz do kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia" Warszawa 2009 Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis (wydanie VI) ss.
432). Może więc Pan wystąpić do Straży Miejskiej z prośbą o odstąpienie od przesłuchania podając jako powody pracę w odległym miejscu i związane z dojazdem koszty oraz trudności. Odstępując od przesłuchania organ przeprowadzający czynności wyjaśniające nie może wezwać tej osoby do nadesłania wyjaśnień na piśmie, a jedynie obowiązany jest pouczyć ją o przysługującym jej prawie do ich nadesłania w terminie 7 dni od odstąpienia od przesłuchania. Osoba, wobec której odstąpiono od przesłuchania, musi mieć pełną jasność, że taka decyzja została podjęta i kto ją podjął oraz że od daty jej podjęcia biegnie 7-dniowy termin do nadesłania wyjaśnień. Organem właściwym do otrzymania wyjaśnień jest organ, który odstąpił od przesłuchania, a więc organ przeprowadzający w danej sprawie czynności wyjaśniające, czyli nie Policja a Straż Miejska.Wyjaśnienia nadesłane przez osobę, co której istnieje uzasadniona podstawa do sporządzenia przeciwko niej wniosku o ukaranie, wobec której odstąpiono od przesłuchania, są w zasadzie równorzędne z wyjaśnieniami złożonymi w czasie przesłuchania. Stanowią one materiał dowodowy, który sąd uwzględnia zarówno w postępowaniu nakazowym, jak i w postępowaniu zwyczajnym.
W sytuacji, gdyby Straż Miejska nie zgodziła się na odstąpienia od przesłuchania będzie Pan musiał się stawić na własny koszt. Z żądaniem pokrycia kosztów dojazdu oraz utraconego wynagrodzenia mogą występować świadkowie, a nie podejrzani czy osoby, co do których istnieje uzasadniona podstawa do sporządzenia przeciwko niej wniosku o ukaranie.